marktaandeel DAF
| 11:24 | Arjan Olsthoorn

Op één na grootste marktaandeel in de geschiedenis van DAF

DAF Trucks versterkte in 2020 zijn positie als wereldwijde fabrikant van bedrijfsvoertuigen. Het marktaandeel in het Europese zware (16 ton+) segment groeide naar 16,3%. In Brazilië en Taiwan werd de nieuwste generatie trucks geïntroduceerd. Ook werd de productie van de emissievrije CF Electric aangekondigd.

In 2020 registreerde DAF 37.580 trucks in een totale Europese markt van 230.400 voertuigen in het zware segment. Dat resulteerde in een marktaandeel van 16,3% (2019: 16,2%), het op één na beste resultaat in de geschiedenis van het bedrijf. De Europese markt voor middelzware trucks (6 tot 16 ton) bedroeg in totaal 41.400 eenheden. Het marktaandeel van DAF kwam daarin uit op 9,5% (2019: 9,7%).

Marktleider in 6 Europese landen

DAF bleef marktleider in het zware segment in Nederland (31,8%), het Verenigd Koninkrijk (31,6%), Polen (23,7%), Hongarije (27,9%) en Bulgarije (25,4%). De Nederlandse truckfabrikant werd in 2020 ook marktleider in Portugal (21,8%). Verder is DAF de Europese marktleider in trekkers en het nummer één importmerk in de twee grootste truckmarkten in Europa: Duitsland en Frankrijk. Het marktaandeel in het segment van de zware bakwagens groeide naar 11,5%.

Lees verder onder de foto

daf marktaandeel

DAF Trucks versterkte zijn positie als wereldwijde fabrikant van bedrijfsvoertuigen in 2020 met een sterk marktaandeel van 16,3% in het Europese 16 ton+ segment.

Verkoop buiten Europa

Vorig jaar verkocht DAF 5.880 trucks buiten de Europese Unie. Tevens introduceerde het zijn nieuwste generatie voertuigen in Taiwan (Euro 6), Brazilië (Euro 5) en in het Midden-Oosten en Afrika (Euro 3 en 5). Verder is de 10.000e lokaal geassembleerde truck in Taiwan afgeleverd, waar DAF onder de Europese merken marktleider is in het zware segment. DAF is ook marktleider in Israël en Wit-Rusland.

In 2020 verkocht DAF wereldwijd meer dan 2.000 PACCAR-motoren aan vooraanstaande fabrikanten van touringcars, bussen en speciale voertuigen.

‘Record na record’

“In 2020 verkochten we een recordaantal DAF MultiSupport reparatie- en onderhoudscontracten. Ook behaalde PACCAR Financial een record marktaandeel en werd een recordaantal gebruikte voertuigen afgeleverd aan hun nieuwe eigenaren”, aldus Richard Zink, lid van de Raad van Bestuur. “Ons doel is om onze leidende positie verder te versterken en daarom werken we samen met onze dealers aan een strategische uitbreiding van ons netwerk van meer dan 1.100 professionele dealers en servicepunten. Als voorbeeld: vorig jaar openden onze onafhankelijke dealers 45 nieuwe dealervestigingen in Europa, Zuid-Amerika, Azië en Afrika.”

Lees verder onder de foto

Richard Zink

“Ons doel is om onze leidende positie verder te versterken en daarom werken we samen met onze dealers aan een strategische uitbreiding van ons netwerk”, aldus Richard Zink, lid van de Raad van Bestuur.

Emissievrij

Naast in de verdere ontwikkeling van verbrandingsmotoren, investeert DAF  in de nieuwste technologieën voor batterij- en hybride elektrische aandrijflijnen, die bijdragen aan het verlagen van CO2 emissies en een betere luchtkwaliteit in stedelijke gebieden. Verder profiteren DAF-klanten van de voordelen van de CF Hybrid-truck. Deze gebruikt zijn emissievrije batterijtechnologie bij het rijden in stedelijke gebieden en zijn schone dieselmotor daarbuiten. Verder kondigde DAF de productie aan van de nieuwe CF Electric. Deze kent een vergrote elektrische actieradius van 200 kilometer. Ook introduceerde de Eindhovense truckfabrikant onlangs de LF Electric met een emissievrije actieradius van 280 kilometer.

 Klaar om verder te groeien

In 2020 produceerde DAF meer dan 37.600 CF- en XF-voertuigen en bijna 9.000 LF-trucks. “De Europese vraag naar trucks verbeterde in de tweede helft van het jaar. Dat is in lijn met de oplevende Europese economieën”, aldus Harry Wolters, president-directeur van DAF Trucks. “We verwachten dat de Europese truckmarkt zich in 2021 verder herstelt en uitkomt op 250.000 tot 280.000 voertuigen. Doordat wij onze klanten eersteklas kwaliteit, een ongekend laag brandstofverbruik en superieur chauffeurscomfort bieden, zijn we klaar voor verdere groei.”

6 Reacties
  1. ik heb in de 60er jaren DAF, en daarnaast ook andere merken gereden, nooit over een truck geklaagt.
    de DAF is over de jaren uitgegroeid tot een wereld class truck, en ik vind het mooi dat ik waar ik nu woon, Australie, zoveel op de weg zie,veel in een B dubbel samenstelling 26 meter.
    ik heb de fabriek bezocht waar ze toen nog tussen de Kenworth trucks werden gebouwd, maar nu een eigen assemblage fabriek hebben. het is mooi om dit Nederlandse product te zien

  2. Sorry dat ik hier even enigszins negatieve kanttekening moet schrijven.

    DAF mag misschien een Nederlands product zijn en een groot marktaandeel hebben, maar met alle respect, is het totaalproduct een bijeen geraapt Nederlands schroot, waarbij de techniek en comfort voor mijn gevoel, ergens midden in de WWII is blijven steken, en zo’n truck, totaal niet geschikt om lange afstanden af te leggen.

    Ik heb sinds 3 weken een nieuwe XF, waar ik niet over te spreken ben. Snel ruilen met een collega, die graag DAF minded is.

    Eens een Zweed, altijd een Zweed.

  3. Een schuine streep over je grill of een andere Zweed is niets mis mee.
    Steeds belangrijker telt de TCO en DAF is hierin zeker niet de minste blijkt uit de verkoopcijfers.Daarbij een goed en comfortabel product blijft zichzelf verkopen.
    Ruchtbaarheid aan geven Albert,prima,maar goede wijn behoeft geen krans.
    Steeds meer bedrijven kopen 1 tot 10 tallen Daf`s en dat is niet zonder reden.

  4. Alles wat met onze vrachtwagen trots fabrikant DAF te maken heeft, is prachtig om te lezen en heb er verder geen connecties mee, maar het raakt mij wel! Het is geweldig dat dit bedrijf zo’n mooi product over de europese en andere werelddelen aan bedrijven verkoopt.

  5. Ik vraag me af waarom in derde wereld landen nog steeds euro 3 en 5 motoren worden geleverd iz het milieu daar niet belangrijk. Wij betalen ons groen en geel aan milieu eisen in europa door het klimaatakkoord en buiten Europa is het niet belangrijk daar vervuilen we gewoon door

  6. Waarom komt zo’n geweldig succes verhaal niet eens uitgebreid op televisie. We moeten super trots zijn op dit grotendeels Nederlands product en dat zijn we ook maar de meeste Nederlanders hebben hier geen weet van.
    Daarnaast kunnen we in deze moeilijke tijd een positief geluid heel goed gebruiken.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie