zelfrijdende trucks
| 10:25 | Arjan Olsthoorn

Scania test zelfrijdende trucks op de openbare weg

Scania heeft van het Zweedse Rijkswaterstaat toestemming gekregen om zelfrijdende trucks te testen. Dit vindt plaats op de snelweg E4 tussen Södertälje en Jönköping. De tests zullen plaatsvinden in samenwerking met TuSimple.

Bekijk de video onderaan de pagina

De vrachtwagens worden getest onder reële omstandigheden. Dit wil zeggen dat de trucks op de openbare weg rijden en ook lading vervoeren. De autonome vrachtwagens worden ingezet voor het Scania Transport Laboratory, waarin Scania nieuwe auto’s en toepassingen test. De trucks zijn dan ook volledig geladen met goederen voor Scania’s truckproductie.

Autonoom met toezicht van chauffeur

De tests hebben betrekking op technologie volgens niveau 4 op de 5-punts SAE-schaal voor zelfrijdende voertuigen. Dat betekent dat de vrachtwagens autonoom rijden maar om veiligheidsredenen onder toezicht staan ​​van een chauffeur. Tijdens de tests van Scania zal ook een testingenieur aan boord zijn met de taak de informatie te monitoren.

Lees verder onder de foto

zelfrijdende trucks

“In zowel de VS als China zijn er al tests aan de gang met vrachtwagens volgens niveau 4 op de openbare weg, maar voor zover ik weet is Scania de eerste in Europa die de technologie test op een snelweg en met laadvermogen”, zegt Hans Nordin, die verantwoordelijk is voor het Hub2hub-project. “Later dit jaar is Scania van plan de tests uit te breiden tot de gehele route tussen Södertälje en Helsingborg.”

Testen in andere landen

“We verwachten de komende jaren de technologie ook in andere Europese landen en in China te kunnen testen”, zegt Nordin. Scania test sinds 2017 zelfrijdende vrachtwagens voor mijnbouwtransport in Australië. “De ervaring die met deze tests is opgedaan, toont aan dat autonome voertuigen binnen een paar jaar werkelijkheid kunnen worden voor transport in gesloten gebieden zoals mijnen en terminals”, zegt Nordin.

Volgens Nordin is het zogenaamde Hub2hub-vervoer – rijden op de snelweg tussen laadcentra – de eerste vorm van vervoer op de openbare weg waar zelfrijdende vrachtwagens werkelijkheid kunnen worden.

Lees verder onder de foto

autonome truck

Ontwikkeling

“We zijn zo ver gekomen in de ontwikkeling van zelfrijdende trucks dat de technologie mogelijk klaar is om binnen vijf jaar op de markt te worden geïntroduceerd voor dit type transport. Het zal echter langer duren voordat autonome voertuigen zullen rijden op wegen met tweerichtingsverkeer en in stedelijke omgevingen”, besluit Nordin.

Scania’s partner TuSimple – met het hoofdkantoor in San Diego, en met faciliteiten in Tucson, Shanghai en Beijing – heeft sinds de oprichting in 2015 miljoenen kilometers aan tests op snelwegen uitgevoerd om de zelfrijdende technologie voor automatiseringsniveau 4 te ontwikkelen.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie