MLG OZ
| 15:59 | Bert Mateboer

Ondertussen in Australië

Ook in Australië draait de economie als een tierelier, ook al is daar nog maar net een eind gekomen aan de lockdown. Er worden weer volop vrachtwagens verkocht en het mag best wat kosten. Een voorbeeld daarvan zijn deze twee prachtige Macks Titan, die als onderdeel van een order van negen nieuwe trucks deze maand zijn afgeleverd bij MLG OZ in Kalgoorlie in West-Australië.

MLG is een transportbedrijf dat onder andere veel voor de mijnbouw doet. De Titans worden gebruikt voor het transport van erts en met name gouderts van de mijn naar de ‘crushers’. Ze rijden met vier trailers, zogenaamde ‘side tippers’. De trucks worden in de omgeving van Kalgoorlie ingezet in een gebied dat de ‘Goldfields’ wordt genoemd.

De Macks worden aangedreven door een zestien-liter-MP 10-motor van 685 pk. Ze zijn voorzien van een Mack mDrive (I-Shift) met twaalf versnellingen Het nieuwe model met hogere slaapcabine heeft nog twee extra lagere versnellingen: de ultra low crawler. De toegestane massa bedraagt 200 ton. De trucks zijn gebouwd in de Mack-fabriek in Walco, Brisbane, en zijn de enige trucks in Australië die het logo ‘Australian made’ mogen gebruiken.

De verkoper die de auto’s aan MLG heeft verkocht, is Aad Boevé, een Nederlander. Hij is al dertien jaar in dienst bij Truck Centre WA, de enige Volvo- en Mack-dealer in West-Australië. Aad heeft ooit als chauffeur gewerkt bij Cargoboss en Staalduinen in het Westland en is daarna enkele jaren politieman geweest bij de KLPD voordat hij naar Australië vertrok.

1 Reactie
  1. Gewoon een Volvo met een jasje van MACK er omheen niks mis mee dus.

    Volgens mij word Kenworth voor de Australische en NZ markt ook in Australia gebouwd.

    Volgens mij is er geen land waar zon beetje alle truck merken rond rijden, ze zijn er bijna allemaal Mercedes,Scania,Volvo,Daf,MAN,Western-Star,Kenworth,Freightliner,international,Hino,Mitsubishi,Isuzu,Chinese trucks. Behalve Russische trucks die heb ik er nog nooit gezien.

    Mijn voorkeur daar voor de heavy market Kenworth, Western-Star en Mack-Volvo. Al zou Scania ook nog wel kunnen.
    Light market de Japanners.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie