Noren weren Dinotrans
| 11:41 | Marco Bloem

Noren weren Dinotrans

Trucks zonder juiste winteruitrusting

De Noorse website Tungt.no publiceerde vorige week een artikel waarin het veelbesproken bedrijf Dinotrans wederom aan bod komt. 

De Noren ondervinden volgens zeggen veel hinder van Dinotrans trucks die zonder de juiste uitrusting transporten uitvoeren op de winterse wegen.

Directe aanleiding voor het artikel was een stranding in Drøbak; ten zuid-oosten van Oslo, waarbij een truck van Dinotrans door verkeerd gebruik van sneeuwkettingen en door gebruik van verkeerde banden een heuvel niet kon bedwingen. De truck is vlotgetrokken door een Noorse berger, en in opdracht van de politie in beslag genomen. De autoriteiten geven de truck pas weer vrij wanneer het transportbedrijf er voor zorgt dat de truck wordt uitgerust met de juiste winterbanden en sneeuw- en ijskettingen. 

Niet alleen Dinotrans krijgt er van langs in het artikel: ook verladers die in zee gaan met goedkope veelal Oost-Europese transporteurs worden op het matje geroepen. Ook zij hebben de verantwoording om hun goederen op een veilige manier te laten vervoeren. 

‘Ontheffing’

Onwetendheid bij de Fillipijnse Dinotrans chauffeurs van het bedrijf zorgt voor hachelijke situaties. Tungt bericht zelfs over een geval waarbij een Dinotrans chauffeur meldt dat zijn baas een ontheffing heeft voor het rijden met zomerbanden. Die ontheffingen bestaan uiteraard niet. 

Dagelijks zijn er in Noorwegen pechgevallen met buitenlandse trucks die niet voldoen aan de juiste specificaties. Dinotrans spant daarbij flink de kroon; de Noorse autoriteiten spreken van onkunde en structureel gebruik van verkeerd materiaal. Inmiddels ligt de focus op Dinotrans zo hoog, dat gesproken kan worden van een ‘ban’ van het bedrijf. 

Van gebrek aan handhaving kun je de Noorse autoriteiten in ieder geval niet beschuldigen. 

Foto’s: Tungt.no 

 

 

1 Reactie
  1. hoef je niet voor naar noorwegen om klunsen aan het werk te zien .bij ons op het werk , oost europees kenteken en er ca 20 min over doen om hem aan te docken , gewoon recht achteruit dan nog .Ondertussen heeft onze nederlandse huistransporteur met 2 wagens aangedockt en is er al begonnen met laden .Oostblokker heeft 3 u aan dock gestaan eer hij weg was ,en dat voor 25 europallets?

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie