| 14:13 | Bert Mateboer

Nog een elektrische Volvo voor zwaardere inzet

Slechts drie weken na de onthulling van de Volvo FL Electric, de eerste volledig elektrische Volvo-truck, wordt de productreeks al uitgebreid met het volgende elektrische truckmodel. De Volvo FE Electric is ontworpen voor nog zwaardere inzet zoals stedelijke distributie en afvalinzameling, met een GVW van 27 ton. De verkoop gaat in Europa in 2019 van start.

“Met de introductie van de Volvo FE Electric kunnen we een complete reeks elektrisch aangedreven trucks aanbieden voor werkzaamheden in de stad. Dit biedt mogelijkheden voor nieuwe vormen van samenwerking met steden die zich richten op het verbeteren van de luchtkwaliteit, het verminderen van verkeerslawaai en het voorkomen van files in de spits. De werkzaamheden kunnen namelijk stil en zonder schadelijke uitlaatgassen ’s ochtends vroeg of ’s avonds laat worden uitgevoerd”, aldus Claes Nilsson, President Volvo Trucks.

De eerste Volvo FE Electric is een vuilniswagen met een opbouw die is ontwikkeld in samenwerking met Faun, de grootste carrosseriebouwer in deze sector van Europa. De truck zal vanaf begin 2019 worden ingezet in Hamburg, de tweede stad van Duitsland.

Groene hoofdstad van de EU

“Hamburg is in 2011 uitgeroepen tot de groene hoofdstad van de EU en werkt al geruime tijd met succes aan een brede inzet voor een groene en duurzame stadsontwikkeling. Dit geldt niet in het minst voor de transportsector, waar elektrische bussen van Volvo al worden ingezet in het openbaar vervoer. Door de ervaringen en ambities uit deze samenwerking is Hamburg een zeer interessante partner voor ons”, zegt Jonas Odermalm, Product Line Vice President voor Volvo FL en Volvo FE bij Volvo Trucks.
Prof. Dr. Rüdiger Siechau, CEO bij Stadtreinigung Hamburg, ziet veel potentie in milieuvriendelijke toepassingen van elektrische trucks in de stad: “Op dit moment stoot elk van onze 300 conventionele vuilniswagens circa 31.300 kg CO2 per jaar uit. Een elektrisch aangedreven vuilniswagen met voldoende accucapaciteit voor een volledige dienst van acht tot tien uur, is een technologische doorbraak. Een ander voordeel is het feit dat Stadtreinigung Hamburg klimaatneutrale elektriciteit produceert die kan worden gebruikt om de accu’s op te laden.”

 

Aandrijflijn: elektromotor van 185 kW max. vermogen/130 kW continu, versnellingsbak met twee versnellingen. Max. koppel elektromotor 425 Nm.

 

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie