| 16:11 | Robert Servaas

Nieuwe assemblagefabriek voor de DAF XD en XF Electric

DAF breidt zijn productiefaciliteiten uit met een Electric Truck Assembly in Eindhoven. In deze nieuwe assemblagefabriek start dit voorjaar de productie van de DAF XD en XF Electric.

De gloednieuwe Electric Truck Assembly staat op het terrein van DAF Trucks in Eindhoven. De realisatie van deze fabriek voor elektrische trucks werd in anderhalf jaar voltooid. Dit voorjaar komen de eerste DAF XD en XF Electric trucks van de band. DAF gaat ervan uit dat de productie de komende jaren zal stijgen naar enkele duizenden voertuigen per jaar, in lijn met een toenemende marktvraag naar volledig elektrische trucks.

De basis voor elke elektrische DAF truck van de nieuwe generatie, is een zogeheten glider; een chassis zónder aandrijflijn maar mét cabine. Zo’n glider wordt geproduceerd in de reguliere truckfabriek van DAF. Op de productielijn van de Electric Truck Assembly worden de 4×2 en 6×2 trekkers en bakwagens vervolgens in acht stappen afgebouwd tot XD en XF Electric trucks.

Twee assemblagelijnen

De nieuwe assemblagefabriek telt feitelijk twee assemblagelijnen. Terwijl op de sub-assemblagelijn de batterij-pakketten worden samengesteld, worden op de hoofdlijn alle hoogspanningscomponenten aan het chassis gemonteerd, inclusief batterijen en aandrijflijn.
assemblagefabriek

Modulair

Zoals elke DAF, worden ook de XD en XF Electric volledig op maat samengesteld. Zo sluiten ze optimaal aan op de wensen van de klant. De elektrische PACCAR-aandrijflijnen zijn daarom modulair. Niet alleen zijn twee PACCAR EX-motoren (met zes verschillende vermogens) beschikbaar, ook kunnen de batterijpakketten naar klantwens op verschillende plaatsen aan het chassis worden gemonteerd voor een zo groot mogelijke opbouwvriendelijkheid.

De volledig elektrische PACCAR-aandrijflijnen leveren vermogens van 170 tot 350 kW (210 tot 480 pk). Ook biedt DAF een ruime keuze aan batterijpakketten. De kleinste (210 kWh) telt twee ‘strings’ en geeft een rijbereik van tot zo’n 200 kilometer. Het grootste pakket heeft 5 ‘strings’ (525 kWh) en is goed voor een actieradius van meer dan 500 kilometer. De elektrische trucks zijn geschikt voor snelladen. Daarmee kan het grootste batterijpakket in iets meer dan drie kwartier van 0% tot 80% worden opgeladen.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie