Nederlandse LZV-lobby Nordrhein-Westfalen
| 15:02 | Truckstar Redactie

Nederlandse LZV-lobby Nordrhein-Westfalen

De Nederlandse organisaties TLN, EVO en VNO-NCW hebben in de Duitse deelstaat Nordrhein-Westfalen gelobbyd voor de toelating van LZV’s.

Nordrhein-Westfalen grenst aan Nederland, maar zal niet meedoen met de op handen zijnde Duitse LZV-proef. Er gaan enorme volumes aan goederen vanuit Nederland naar de deelstaat, vooral naar de steden in het Rurhgebiet. Nederlandse transportbedrijven zouden hun LZV’s daarom graag in deze deelstaat inzetten.

Gemiste kans
Branche-organisaties TLN en EVO en VNO-NCW spraken op 30 augustus met de transportminister van Nordrhein-Westfalen, Harry Voigtsberger. Het besluit van de deelstaat om niet mee te doen aan de LZV-proef is vanuit Nederland bezien een enorme gemiste kans.

TLN en EVO hebben desondanks gepleit voor een pilot-project tussen ons land en de deelstaat. Daarnaast hebben ze aandacht gevraagd voor een specifiek ander probleem.

Eén kilometer
De veiling van Flora Holland in Venlo fuseerde onlangs met twee kleinere veilinghuizen in Duitsland. De nieuwe veiling is daardoor in het Duitse Herongen terecht gekomen, een kilometer over de grens.

Het is schrijnend dat Nederlandse LZV’s niet die kilometer in Duitsland mogen rijden. TLN en EVO hebben Voigtsberger laten zien welke forse milieubesparingen de inzet van LZV’s met zich meebrengt en hopen op toestemming voor de LZV’s op deze kilometer.

Voigtsberger antwoordde dat hij wel naar de situatie wil kijken, maar durfde geen toezeggingen te doen. Daarnaast wezen TLN en EVO op de dramatische parkeersituaties langs de autobahnen in Nordrhein-Westfalen.

TLN en EVO kijken terug op een goed gesprek. De banden tussen Nederland en de belangrijke Duitse deelstaat zijn een stukje verder aangehaald, en de Duitsers kunnen weer eens nadenken over de onomstotelijk bewezen voordelen van de LZV.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie