Aptroot houdt vast aan inhaalverbod
| 15:16 | Truckstar Redactie

Aptroot houdt vast aan inhaalverbod

VVD-Tweede Kamerlid Charlie Aptroot houdt vast aan zijn plan voor een algeheel inhaalverbod voor vrachtwagens op de Nederlandse snelwegen.

Veel reacties
Na het bekendmaken van zijn plan kwam er een stortvloed aan reacties, in de media maar ook bij Aptroot zelf: “Ik krijg er heel veel”, zegt Aptroot tegen Truckstar. Maar daarmee is het plan nog niet van tafel.

“Ik heb het plan nog steeds maar wacht nu eerst op de reactie van de minister, zij heeft aangekondigd daar mee te komen”, aldus Aptroot.

De minister, Melanie Schultz van Haegen, van Infrastructuur en Milieu, maakte eerder al bekend haar twijfels te hebben over het heil van een algeheel inhaalverbod. Ze zei dat “daar waar je de doorstroming bevordert, het goed is om het inhaalverbod weer eens opnieuw te bekijken. Maar of je het overal moet doen is weer een andere vraag”.

Koos Spee breekt lans voor inhalende chauffeur
Ook organisaties als TLN en EVO zien niets in een algeheel inhaalverbod en dat geldt tevens voor voormalig verkeersofficier van Justitie Koos Spee. Hij schrijft het volgende op zijn weblog:

“Ik ben er stellig van overtuigd dat zijn (van Aptroot red.) uitspraken weinig met de verkeersveiligheid hebben te maken maar meer met politiek. Veel kiezers zien dat inhaalverbod wel zitten.”

“Maar het zijn niet de vrachtautochauffeurs die voor gevaarlijke situaties zorgen. Het probleem dat ontstaat is dat chauffeurs van personenauto’s vaak onvoldoende vooruit kijken en te weinig anticiperen op een mogelijke inhaalmanoeuvre van een vrachtauto. Ze komen met 120 of 130 km/h aanblazen en moeten ineens vol in de ankers omdat er een vrachtauto ‘plotseling’ gaat inhalen.”

“Alles wat daar achter zit moet – omdat er vaak veel te weinig afstand wordt gehouden – ook vol in de remmen. Het geheel veroorzaakt een harmonica-effect naar achteren. Ja en dan krijg je een file.”

“En is dat dan de schuld van de inhalende vrachtautochauffeur? Ik denk het niet. Het is de ergernis die hier een rol speelt. De automobilist vindt het uitermate storend dat hij zich moet inhouden voor een vrachtauto, hij wil graag doorjakkeren”, aldus Spee.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie