N9
| 12:02 | Arjan Olsthoorn

N9 ter hoogte van Alkmaar dicht voor zwaar verkeer

Vanaf zaterdag 13 mei 2023 07.00 uur geldt voor verkeer op de N9 ter hoogte van Alkmaar, tussen de afslag Bergen en de N245, een aslastbeperking van 7 ton. Al eerder ging de A7 nabij Purmerend dicht voor het beroepsgoederenvervoer.

Dat betekent dat twee van de drie belangrijke verkeersaders (noord-zuid) een gewichtsbeperking hebben en daarmee het goederenvervoer moet omrijden met alle gevolgen van dien.

Scheuren in duiker

Tijdens een controle van een betonnen duiker onder de N9 ter hoogte van afslag Bergen zijn scheuren in het beton aangetroffen. Deze betonnen waterdoorgang stamt deels uit 1929 en verbindt onder de weg 2 wateren met elkaar.

Uit berekeningen blijkt dat de duiker niet meer voldoet aan het vereiste niveau van constructieve veiligheid. Om te zorgen dat de weg veilig blijft, moeten zware vrachtwagens vanaf 13 mei 2023 een andere route kiezen. Het andere verkeer kan veilig gebruik blijven maken van de weg. Direct betrokkenen zoals de gemeente Alkmaar, bedrijven in de omgeving en de transportsector zijn geïnformeerd over de situatie en de gevolgen hiervan.

n9 omleiding

Omleidingskaart N9 voor verkeer met een aslast boven de 7 ton vanaf 13 mei 2023.

Omleiding en herstel

Verkeer met een aslast boven de 7 ton op de N9 wordt ter hoogte van Alkmaar tussen de afslag Bergen en de N245 in beide richtingen omgeleid via de Helderseweg. De Helderseweg loopt gelijk aan de N9 langs het Noordhollandsch Kanaal. De komende tijd onderzoekt Rijkswaterstaat wat er voor nodig is om de duiker onder de N9 te herstellen. Tot die tijd blijft de omleidingsroute via de Helderseweg geldig. Hoelang de aslastbeperking op de N9 nodig is, is nog onduidelijk.

‘Onduidelijkheid is het probleem’

“Die onduidelijkheid is nu net het probleem”, aldus Wessel Deelstra van TLN. “Nu er steeds meer verbindingen uitvallen vanwege achterstallig onderhoud, is het wenselijk om snel (nood)oplossingen klaar te hebben liggen en te leren van eerdere situaties. De hinder vanwege de beperking op het viaduct A7 Purmerend houdt nu al ruim een half jaar aan en het einde lijkt nog niet in zicht. En ook voor de duiker in de N9 geldt dat er geen enkel beeld is over de mogelijke duur van een vervanging of reparatie.”

Langdurige omleidingsroutes voor vrachtverkeer zijn onwenselijk, aangezien dit zorgt voor meer onveilige situaties, onbetrouwbare reistijden, veel extra kilometers (en dus extra uitstoot) en hogere kosten voor ondernemers.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie