*

Minimumloon Frankrijk wordt probleem
| 18:54 | Korneel Luth

Minimumloon Frankrijk wordt probleem

Frankrijk voert op 1 juli 2016 een minimumlooneis voor chauffeurs in. De handhaving zal vrijwel direct beginnen en voor grote problemen gaan zorgen.

Dat is de verwachting van organisaties als TLN en Transport in Nood. De Fransen komen met de minimumlooneis – 9,67 euro per uur – in navolging van ondermeer Duitsland. Transporteurs uit het buitenland, waaronder Nederland, moeten een vertegenwoordiger in Frankrijk aanstellen en moeten hun chauffeurs tevens aanmelden. 

TLN meldt dat de online formulieren waarmee het aanmelden moet gebeuren niet kloppen. De arbeidsinspectie waar de aanmelding heen moet is veelal niet op de hoogte en het benoemen van een vertegenwoordiger in Frankrijk leidt tot hoge kosten en vele vragen.

Daarnaast zou er op 13 juli een officiële website gelanceerd worden met informatie. Die website is nog steeds niet in de lucht. 

TLN wil uitstel

TLN wil daarom uitstel van de handhaving tot het moment waarop Frankrijk alles op orde heeft. Transportbedrijven kunnen zich namelijk nu niet voldoende voorbereiden op de handhaving van de minimumlooneis. 

TLN heeft de afgelopen periode veel contact met Frankrijk gehad, waaronder met handhavers op lokaal niveau. In eerste instantie leek het alsof het met de handhaving niet zo’n vaart zou lopen. 

Controle start vrijwel direct na 1 juli

Nu hangt de vlag er echter anders bij meldt TLN, en blijkt dat men vrijwel direct, op 1 juli, zal beginnen met handhaven. Op onderstaande zaken zal zeker gecontroleerd worden: 

  1. Heeft het transportbedrijf in kwestie een vertegenwoordiger benoemd met wie de Franse autoriteiten contact kunnen opnemen om na te gaan of het minimumloon uitbetaald wordt?
  2. Is er een arbeidscontract van de chauffeur aanwezig in zijn of haar truck? (Deze hoeft volgens TLN niet vertaald te worden).
  3. Is er een door de werkgever ingevulde kopie van de verklaring (attest) aanwezig in de truck? (Dit attest zou nog niet beschikbaar zijn).
  4. Is er een recente loonstrook van de chauffeur aanwezig in de truck?

Klik hier voor de informatiepagina van TLN. Hier vind je meer informatie omtrent het aanmelden van chauffeurs en het aanstellen van een vertegenwoordiger in Frankrijk. 

Bruto minimum uurloon van 9,67 euro

De minimumlooneis in de zogeheten ‘Loi Macron’ is vastgesteld op een bruto uurloon van 9,67 euro. Overuren, leeftijdstoeslagen, detacherings-toeslagen en vergoedingen in natura mogen bij meetellen voor het vaststellen van het bruto minimum uurloon.  

Transport in Nood kan bedrijven vertegenwoordigen

Boete-afhandelings-organisatie Transport in Nood biedt een tijdelijke oplossing aan door zich als Franse vertegenwoordiger beschikbaar te stellen voor bedrijven die geen Franse vertegenwoordiger hebben aan kunnen stellen. De vertegenwoordiging geldt voor één maand en kost niets. Klik hier voor de aanmeld-link van Transport in Nood.

Antwoord op oneerlijke concurrentie

Frankrijk voert de minimumlooneis in als antwoord op het uithollen van de eigen transportmarkt door bedrijven die met goedkoop betaalde Oost-Europese chauffeurs rijden. 

Lees ook:

Dubbelbemande boetes van de baan

EU: minimumloon mag niet

Studie Zweden toont oneerlijke concurrentie aan

Oostblok eist actie minimumlooneis

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie