Gam Bakker
| 10:29 | Arjan Olsthoorn

Internationaal: Met het buitenbeentje van Gam Bakker naar Frankrijk

Stekgoed afleveren in Bretagne en Normandië. Spannend? Met een Iveco Stralis op gas wel. Voor bijna alle personages in dit verhaal is deze rit geen rit, maar een ontdekkingstocht. Laten we beginnen met het voorstellen van de twee hoofdrolspelers: een Iveco Stralis op gas met daarachter een Heiwo-citytrailer van Gam Bakker uit Middenmeer.

Met alleen deze informatie denk je gelijk: o, die zal wel levensmiddelen van het distributiecentrum naar supermarkten in het land rijden. Is het niet toevallig een combinatie van Peter Appel Transport? Levensmiddelendistributie heeft het citytrailertje met de Heiwo-stickers inderdaad gedaan, in een ver verleden.

Lees ook
Deze Scania V8 is het visitekaartje voor bloemengroothandel Dutch Pride

Maar nee, deze Stralis NP 460 Hi-Way is niet van Peter Appel, maar van Gam Bakker en dit exemplaar rijdt internationaal. Sinds september 2019, toen de trekker nieuw arriveerde bij de transportonderneming, vooral op Duitsland. De ene keer met een containeroplegger, de andere keer met een tautliner. Bijna altijd bestaat de lading uit pinda’s. Gerard Kolenberg is de vaste chauffeur van de Iveco. Hij is een senior, zowel in leeftijd (61) als in dienstjaren (20), bij Gam Bakker.

Gam Bakker

Vijftien adressen, veel alleen bereikbaar via krappe Franse binnenwegen.

Vandaag wordt hij er voor het eerst, bij wijze van experiment, door de planning op uitgestuurd met de citytrailer. Ook nu weer een bestemming buiten de landsgrenzen: de Atlantische kust van Frankrijk. Preciezer: Bretagne en Normandië. Stekgoed (babyplantjes, vooral geraniums) afleveren bij kwekers en tuincentra is het doel van deze trip. Van de vijftien adressen is een groot aantal alleen via kruip-door-sluip-doorwegen bereikbaar. Een oplegger met drie starre assen inzetten is geen optie. Je zou je er als chauffeur onherroepelijk mee in de nesten werken op het Franse platteland, ook al kun je nog zo goed sturen. Met een bakwagen zou het goed kunnen, maar in de citytrailer passen meer pallets en kan er dus meer worden meegenomen, wat financieel voordeliger is.

Weinig tankstations
Ik spoel door naar dag drie. Het is drie uur in de middag en Gerard heeft net gelost bij Jardinerie esatéo in Guipavas, vlakbij Brest. Sinds de tankstop in Rekkem heeft de Iveco iets meer dan 900 kilometer afgelegd. Gerard knijpt hem een beetje. Hij dacht in Brest gas te kunnen scoren, maar dat blijkt een misverstand. “Wat een gekloot”, moppert hij. “Er zijn veel te weinig tankstations in deze hoek.”

Lange tankstop
Hij belt met Rick om te vragen waar het wel kan. Er zijn volgens de planner slechts twee opties op zijn route met losadressen: Carpiquet (in de buurt van Caen) en Gaël (vlakbij Rennes). Het is een keuze tussen meer dan 350 kilometer rijden (naar Carpiquet) of iets meer dan 200. Het tanken in Gaël bij Air Liquide lijkt meer op een kaartspelletje. De DKV-kaart, de kaart die het zou moeten doen, doet het niet. Gerard belt met Maurice van de Iveco-dealer in Zwaagdijk. “Geef me vijf minuten, ik zoek het even voor je uit. Ik bel je zo terug.” Even later Maurice weer aan de lijn. “Heb je een Rolande-pas?”, vraagt hij. Gerard bevestigt. “Probeer die dan maar.”

Gerard is trots op zijn Iveco, het buitenbeentje van de firma.

En ja hoor, de kaart die het eigenlijk niet zou moeten doen, geeft toegang tot de pomp. “Daar word je toch helemaal gek van, of niet?”, zegt Gerard hoofdschuddend als hij 375 kilo gas (in totaal kan er 450 kilo in) tegen een tarief van € 1,248 heeft geladen. Ik klok een uur tanktijd. Half acht is het, hoog tijd om op te stomen naar La Table Ronde in het nabijgelegen Montebaun om het tank-leed met kir, wijn en goed eten weg te slikken.

Het volledige verhaal lees je in Truckstar 5. Bestel hem nu, zonder verzendkosten! Of word abonnee en je ontvangt Truckstar automatisch bij je thuis.

Tekst en foto’s: Jasker Kamp

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie