Mercedes-rijders
| 09:44 | Arjan Olsthoorn

Mercedes-rijders gaan Rijkswaterstaat helpen bij wegonderhoud

Mercedes-rijders gaan wegbeheerders helpen door hen continu te informeren over hoe de weg erbij ligt. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zorgt samen met Mercedes-Benz dat anonieme informatie uit voertuigen de komende twee jaar wordt gedeeld. Het gaat om duizenden Mercedes personenauto’s.

De sensoren die bestuurders nu helpen om comfortabel en veilig te rijden, kunnen ook de kwaliteit van een weg in de gaten houden. Is het glad, zijn verkeersborden en belijning nog goed zichtbaar, is het wegdek beschadigd of rijden auto’s ergens vaak over een doorgetrokken streep (bijvoorbeeld omdat de bocht daar te scherp is)?

Wegbeheerders kunnen deze informatie gebruiken voor het plannen van wegonderhoud. Zo zijn ze bijvoorbeeld beter in staat om aannemers en strooiploegen efficiënt aan te sturen. Uiteindelijk zal het snelle overzicht van de wegsituatie helpen om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Road monitor

Als wegbeheerders (Rijkswaterstaat, provincies of gemeenten) zich aansluiten bij het initiatief ‘Road Monitor’, kunnen ze de geanonimiseerde data over hun wegen zien op een dashboard. Dat geeft dan bijvoorbeeld aan: “Tien voertuigen konden hier de belijning niet goed detecteren”. Het dashboard combineert de voertuiginformatie met publieke data, zoals over het weer en verkeersongevallen.

Met Road Monitor krijgen wegbeheerders schade of slijtage sneller in beeld, daardoor kan dit efficiënter worden verholpen. De inzet is ook dat hiermee groot onderhoud wordt voorkomen of zelfs uitgesteld, omdat de kleine schades eerder worden gerepareerd. Dit maakt de weg niet alleen veiliger voor weggebruikers, ook onverwachte hinder wordt voorkomen.

Investering door IenW

Met Mercedes-Benz is afgesproken om gedurende twee jaar dit gezamenlijke leertraject in te gaan. In die periode beoordelen het ministerie, Mercedes-Benz en de aangesloten wegbeheerders de toegevoegde waarde van Road Monitor. Het gaat dan om vragen als: Is de informatie voldoende gedetailleerd en betrouwbaar? Hoe kan deze informatie het best worden gedeeld met wegbeheerders? Wat betekent dit voor werkprocessen? Levert het genoeg op?

Gedurende twee jaar wordt het dashboard gefinancierd door het ministerie van IenW. Alle wegbeheerders kunnen de informatie dus gratis gebruiken in deze periode. Zij kunnen zich aanmelden via www.roadmonitor.nl. Eind 2023 wordt de balans opgemaakt en wordt de meerwaarde geëvalueerd.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie