| 13:00 | Arjan Olsthoorn

Video: Mercedes-Benz Powerliner 1992 versus 2021

Mercedes-Benz Nederland heeft zijn nieuwe Actros-demo de kreet Powerliner meegegeven. We regelden een ontmoeting met een Powerliner van weleer.

Bekijk de video hieronder.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

SK Powerliner

In 1973 verscheen de destijds geheel nieuwe Mercedes NG, hetgeen toepasselijk staat voor Neue Generation. Ten opzichte van zijn vierkante voorganger was deze Mercedes een flinke stap vooruit: een nieuwe, ruimere cabine, die bovendien kon kantelen voor een betere bereikbaarheid van de motor. De NG werd in 1989 afgelost door de SK, ofwel Schwere Klasse, wat in feite een flink opgewaardeerde NG was. Niet alleen werd de cabine gemoderniseerd, ook de V6- en V8-motoren kregen een opfrisbeurt. Zo kwamen er varianten met een turbo voor meer vermogen. De V8 kreeg zelfs twee turbo’s, waardoor deze een vermogen had van 330 pk en met een intercooler werd dat opgeschroefd naar 380 pk. De meest krachtige versie leverde zelfs 530 pk. De Nederlandse importeur bedacht voor die krachtige V8’s de term Powerliner, die bij veel SK’s fier op de zonneklep prijkte.

Actros Powerliner

Hoe anders is dat in de moderne Actros waarmee we naar Wognum zijn gereden. Dankzij de luchtvering rondom rijdt de 6×2-trekker zelfs zonder oplegger heel comfortabel. Binnen zit je op luchtgeveerde stoelen, die met leer zijn bekleed en zelfs de mogelijkheid geven je te masseren. Ongetwijfeld had dertig jaar geleden nooit iemand gedacht dat zoiets nog eens leverbaar zou worden. De motor is met zijn 630 pk onvoorstelbaar krachtig, maar laat zich zeker op constante snelheid nauwelijks horen. Rijden is kinderspel met de mooi schakelende automaat en de goed bekrachtigde besturing.

Het volledige verhaal én alle foto’s vind je in Truckstar editie 5.

Truckstar 5/2021

 

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie