*

cover editie 2 2017
| 19:05 | Jasper Egberts

Truckstar 02/2017

In dit tweede nummer van 2017 een verslag van de recent verreden Dakar rally, die dit jaar de boeken in zal gaan als ‘de grote chaos’. Verder praten we aan de stamtafel in Napoleon over truckterrorisme, rijden we mee met Meijnderts nieuwste Scania S520, tekenen we de geschiedenis van Beers op, blijkt de Fotojaarboekchauffeur een bekende en nog veel meer. Kijk voor een uitgebreide preview hieronder.

Truckstar 2/2017 is nu te koop in de winkel, of, wel zo makkelijk hier te bestellen. Dan krijg je hem thuisgestuurd. Maar natuurlijk is het nog beter om abonnee te worden. Wordt hier abonnee!

Paradepaardje

In Dordrecht staat Remon Kies klaar voor vertrek met het nieuwste paradepaardje van Rien Meijndert Tanktransport. De nieuwe Scania S520 wordt de vaste auto van Rien Meijndert zelf, maar die is vandaag druk met andere dingen en dus mag Remon er een dagje mee op pad. Aan de schotel hangt een kort drie-assig Burg containerchassis met daarop een 23-voets tankcontainer, geladen met een ongevaarlijke vloeistof. Op naar Luxemburg.

Meijdert Scania S520

Stamtafelgesprek over truck-terrorisme

Sinds vorig jaar worden we in Europa geconfronteerd met truck-terrorisme. Daarbij wordt een vrachtauto misbruikt om zoveel mogelijk slachtoffers te maken. Hoe kun je voorkomen dat zo’n barbaar je truck kaapt voor dit doel? Extra sloten? Sensoren? Stemherkenning? Iriscopie? We praten erover tijdens een Stamtafelgesprek.

truck-terrorisme

Eigenrijder in het buitenmaatse

Michel Michiels vervoert alles wat buitenmaats is en dat doet hij met zijn nieuwe Volvo FH16 750. Toch is de kans dat je hem onderweg tegenkomt niet groot, want zijn werkterrein ligt vooral in België. Preciezer gezegd: in en rond de havens van Antwerpen en Zeebrugge. Voor vandaag heeft hij vier ritten op het programma staan. Die ritten zijn weliswaar kort, maar de lading is daarentegen extra uit de kluiten gewassen.

eigenrijder met fh16

Groot in pallets en kisten

Jack Nelen droomde ooit van rijden in Canada, maar het bleef bij dromen want hij werkt intussen alweer 25 jaar in Brabant, bij dezelfde werkgever. En dat is minder vreemd dan het lijkt, want hoewel Jack in loondienst is, is hij toch zijn eigen planner – ook over de trucks die hij toegewezen krijgt heeft hij niets te klagen. Jack Nelen is al voor de tweede keer de eerste in Nederland met het nieuwste model Actros. Tja, waarom zou je dan nog vertrekken

Actros in de pallets en kisten

Een geslaagde facelift

Op het Truckstar Festival 2016 trok Erwins fraaie Volvo de aandacht, niet zomaar want ook bij het aanschouwen van de Volvo tijdens de dagelijkse bezigheden blijft het een plaatje. Om de Volvo naar zijn zin te krijgen heeft Erwin dan ook heel wat werk moeten (en ook laten) verzetten. Erwin blijkt namelijk een probleem te hebben met de grille van de nieuwe generatie Volvo’s. Tja, dat werd dus een facelift…

vliegenthart

Van Diamond tot Streamline

Dat is de lange historie van Beers in een notendop. Een historie van bijna honderd jaar, iets wat weinig truckimporteurs ze nadoen. Grondlegger is de in 1875 geboren Adriaan J.J.W. Beers, die ten tijde van de eerste wereldoorlog de import van Büssing voertuigen van het inmiddels failliet gegane Verwey & Legard overneemt. Het blijkt het startschot voor een bloeiende onderneming.

diamond tot streamline

Werkpaard is publiekslieveling

Hij sleepte tijdens het Truckstar Festival 2016 met zijn DAF XF 510 toch maar mooi de publieksprijs in de wacht. Rick Boskeljon is dan ook niet zo maar een klein beetje trots op zijn werk en zijn span. ,,Er deden zoveel mooie trucks mee aan de wedstrijd. Als het publiek dan jouw vrachtwagen uitkiest als winnaar, dan is dat het grootst mogelijke compliment wat je krijgen kunt.’’

bierings, publieksprijs

Dakar 2017 – de grote chaos

De moeder van alle rally’s ging dit keer door Bolivia, Paraguay en Argentinië. Het liep uit op een chaos. Dat kwam voornamelijk door het weer. Door hevige regenval werden diverse etappes ingekort en sommige zelfs helemaal geschrapt. Maar de chaos werd ook veroorzaakt door een haperende organisatie, waarvan vooral Hans Stacey de dupe werd. En een aantal grote veranderingen in de reglementen maakte de puinhoop alleen maar groter.

dakar 2017