Lichte Volvo FM voor JDV Transport
| 13:50 | Truckstar Redactie

Lichte Volvo FM voor JDV Transport

4×2 trekker met Work Remote

JDV Transport uit het Friese Beetgum is gespecialiseerd in het transport van losgestort schroot en hoogwaardige metalen. Ook bij deze vorm van vervoer ligt de focus op brandstofverbruik, ergonomie, aslasten en laadvermogen. Omwille van deze argumenten schafte JDV onlangs de extra lichte Volvo FM Light Concept aan. De truck is voorzien van een 450 pk 11-liter Euro 6 krachtbron en de Globetrotter XL cabine. Daarnaast koos JDV voor Volvo’s nieuwe ‘Work Remote’: de draadloze afstandsbediening waarmee de luchtvering en diverse andere voertuigfuncties bediend kunnen worden. 

Directeur-eigenaar van JDV, Jelle de Vries legt uit: “Wij zochten voor ons vaste werk met zeecontainers voor schrootvervoer naar een zo licht mogelijke combinatie. Die wens hebben we neergelegd bij Volvo-dealer M.S. de Vries en die bleek een pasklare oplossing te hebben in de vorm van de Volvo FM Light Concept.”

Door te kiezen voor de Volvo FM cabine, en de 450 pk uitvoering van de 11-liter motor blijft het eigen gewicht beperkt tot circa 7.000 kilo. “En dat met 150 liter brandstof, een PTO en een gevulde tank met hydraulische olie”, verklaart Jelle de Vries. De oplegger weegt slechts 7.300 kilo en in combinatie met een lege container blijft er een netto laadvermogen over van 27 ton. “Voor België en Duitsland is dat optimaal. Daar mogen wij 44 ton wegen vanwege het gecombineerde vervoer wat wij doen. Dat is meer dan anderhalve ton extra laadvermogen per rit, en dat telt door”, aldus De Vries. 

Work Remote  

De Vries vervolgt: “Doordat de container op het chassis te verschuiven is, wordt overbelading van de afzonderlijke assen voorkomen. De chauffeur kan met de Volvo Work Remote de aslast per as aflezen terwijl hij naast de combinatie staat. Door met de container te schuiven (ook via de Work Remote) kan hij de optimale beladingsgraad per as bepalen. In en uit de cabine klimmen om de aslast(en) te kunnen aflezen, is dus verleden tijd en dat scheelt niet alleen tijd, maar is ook arbo-vriendelijk.”

Lichte Volvo FM voor JDV Transport

Foto: Degelijke behuizing voor de Work Remote

Minder lege kilometers

JDV heeft een nieuw concept ontwikkeld. “Wij reden vaak ‘plat’ (zonder container, red.) naar Duitsland om daar lege 20-voet zeecontainers te beladen met schroot. Die containers worden vervolgens bij Duitse containerterminals overgeslagen op binnenvaartschepen. We hebben echter ook ritten met schroot in afzetbakken van en naar Duitsland. We hebben een nieuw concept ontwikkeld waardoor we minder lege kilometers maken en dat met een hoger netto laadvermogen.”

De oplossing die JDV bedacht, is om met een beladen afzetcontainer voorzien van twistlocks naar Duitsland te rijden. Die container wordt na lossing afgezet bij een terminal waarna de combinatie zijn rondjes in Duitsland kan rijden voor de aanvoer van zeecontainers naar de terminal. Tijdens de laatste rit, terug naar Nederland wordt de eigen container weer opgezet en beladen voor klanten in Nederland. Jelle de Vries: “Op die manier besparen we maandelijks zo’n 2.000 lege kilometers en dat zijn er dus 25.000 per jaar! Voor dit concept hebben we (in overleg met de leverancier GS Meppel, red.) een compleet nieuwe oplegger laten bouwen. Die moest zo licht mogelijk zijn, maar wel met een kipperfunctie en de mogelijkheid van verticale belading.”JDV Transport heeft een vloot van in totaal 18 vrachtwagencombinaties waarvan 15 van het merk Volvo. Daarnaast rijden er een tiental vaste charters voor het bedrijf.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie