FNV bij Oenema op de stoep
| 10:33 | Korneel Luth

FNV bij Oenema op de stoep

Vakbond FNV-Bondgenoten heeft samen met een groep chauffeurs een verrassingsactie gehouden bij Oenema Transport in Heerenveen.

De FNV verwijt Oenema goedkope Bulgaarse chauffeurs in te zetten voor Nederlands werk. Met dergelijke constructies worden Nederlandse chauffeurs van de arbeidsmarkt verdrongen, wordt actief meegewerkt aan het uithollen van de Nederlandse vervoersmarkt en worden de Oost-Europese chauffeurs uitgebuit.

De FNV wil Oenema wijzen op hun aansprakelijkheid en verantwoordelijkheid in de transportketen. De vakbond besloot na verschillende verontrustende meldingen van chauffeurs zelf te onderzoeken hoe de vork in de steel zit.

Bulgaars flatgebouw als vestiging

Edwin Atema van FNV Bondgenoten: “Als vakbond hebben we de zaak onderzocht. We spraken met chauffeurs en bezochten de Bulgaarse vestiging. De Bulgaarse chauffeurs werken, koken en leven – in strijd met de rij- en rusttijden regels – maanden achtereen in hun vrachtwagens. In de buitenwijk van Sofia, Bulgarije, waar het bedrijf zogenaamd gevestigd was, had men nog nooit een vrachtwagen gezien. Het flatgebouw bestond enkel uit woonhuizen. Op deze manier ontwijken werkgevers de beschermende wet en regelgeving voor werknemers.”

FNV bij Oenema op de stoep
In dit in slechte staat van onderhoud verkerende Bulgaarse flatgebouw zou transportbedrijf ‘Inter-East Trucking Sofia’ gevestigd moeten zijn. (Foto: Edwin Atema, FNV)

‘Bulgaarse trucks in Heerenveen gekocht’

Ook een oud-chauffeur van de firma Oenema, Germ de Jong, weet hoe het bedrijf te werk gaat en is ontzet: “De vrachtwagens met Bulgaars kenteken worden gewoon hier in Heerenveen gekocht. Die wagens komen echt niet uit Bulgarije. De Bulgaarse kentekenplaten worden gewoon in Nederland op de vrachtwagens geschroefd. Veel van mijn oud- collega’s durven hierover niet eens met elkaar te spreken. Iedereen weet dat het fout is, maar ze zijn bang om hun baan te verliezen.”

Oenema uitgedaagd

Tijdens de actie presenteerden de deelnemende chauffeurs een fotocollage aan een ketting die uitbeeldt hoe Oenema transportopdrachten uitbesteed aan uiteindelijk Bulgaarse chauffeurs. De transporteur is uitgedaagd om met een grote schaar de keten van uitbesteding door te knippen en de Nederlandse transport- en arbeidsmarkt te verlossen van de concurrentievervalsing en arbeidsverdringing.

FNV bij Oenema op de stoep
Oenema Transport werd uitgedaagd om een fotocollage die de oneigenlijke keten van transport uitbeeldt, door te knippen.

FNV Bondgenoten pleit voor een wettelijke ketenaansprakelijkheid, waarbij opdrachtgevers aansprakelijk gesteld kunnen worden voor misstanden die bij het uitbesteden van hun werkzaamheden plaatsvinden. Indien Oenema de keten van malafide praktijken niet doorknipt en niet stopt met de misstanden, dan gaat de vakbond de opdrachtgevers aanspreken op hun verantwoordelijkheid en ze verzoeken de transportopdrachten uit te besteden aan transporteurs die wél volgens de regels werken, zo laat de vakbond weten.

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

4 Reacties
  1. hoi . ik las net effe jullie verhalen . ik krijg zeker weten gewoon nederlands cao uitbetaald dat wel . alleen vroeg ik me af of dat mocht rijden op een hongaars auto als nederlander . ik zit voornamelijk op frankrijk & duitsland
    dus meer dan 20% zal het niet zijn in nederland

  2. Je kan inderdaad perfect als Nederlander aan de slag op een Oost-Europese vrachtwagen. Verschillende bedrijven bieden aan Nederlandse chauffeurs Nederlandse NETTOlonen met een dikke bonus erbovenop, waardoor ze netto meer verdienen als in Nederland, maar bruto dus zeer weinig . Enige voorwaarde is dat je niet meer als 25 procent van je kilometers in Nederland mag rijden, anders telt de EU richtlijn niet. Ook kan je niet meer dan 3 ritten cabotage rijden. De formule om als Nederlander met een zogenaamde “vervuilde” nummerplaat te rijden is zeer populair bij late veertigers en vijftigers en in het bijzonder bij deze die veel schulden hebben en waar alleen het huidige loon telt en niet het pensioen die ze later zullen krijgen, want dat zal door hun schulden toch slechts een minimum zijn. Formule is niet interessant voor jonge chauffeurs die willen lenen bij de bank met brutoloon.

  3. Je mag zeker als Nederlander op een Hongaarse vrachtwagen rijden, Hongarije is lid van de Europese Unie, als al die Oost- Europese chauffeurs op Nederlandse vrachtwagens mogen rijden is het omgekeerde zeker mogelijk maar de kans dat je op een Hongaarse vrachtwagen een Nederlandse salaris krijgt is maar zeer klein.

  4. julle hebben het over bulgaren . effe een vraagje mag je als nederlander wel op een hongaars vrachtwagen dan? oja heb een nederlands arbeid contract bij een nederlands uitzendburo en rij voor een groot bedrijf in nederland

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie