Files
| 11:21 | Truckstar Redactie

Files 2011 kostten bijna miljard

De files op de Nederlandse wegen van 2011 hebben de transportsector en verladers tussen de 750 miljoen en 1 miljard euro gekost.

Dat heeft TNO uitgerekend in opdracht van branche-organisaties TLN en EVO.

De economische schade van de files in 2011 was dus enorm. Het goede nieuws is echter dat er een lichte daling van de schade is ten opzichte van 2010. Volgens EVO en TLN is de economische schade op een groot aantal trajecten verminderd dankzij de aanleg van extra rijstroken, maar het bedrag bewijst dat er ook nog veel moet gebeuren door het nieuwe kabinet.

De schade bestaat uit extra brandstofverbruik, loon van de chauffeur dat in de file doorbetaald moet worden terwijl de truck niks opbrengt, etc.

A28, A4 en A50
De duurste file van 2011 stond tussen Utrecht en Amersfoort op de A28. Op plaats twee staat de A4 bij Leiden en op plaats drie de A50 tussen de knooppunten Grijsoord en Valburg.

Gelukkig verbetert de situatie tussen Utrecht en Amersfoort. Op korte termijn wordt daar een extra rijstrook geopend. Ook bij Leiden wordt momenteel hard gewerkt aan een fikse verbeding van de A4 inclusief een aquaduct. Momenteel zijn daar al twee keer drie rijstroken open, zij het versmald, en lijkt het verkeer ook daar inmiddeld enigszins in beweging te komen.

Wat betreft de A50, tussen Grijsoord en Valburg zijn inmiddels twee keer drie rijstroken geopend.

Investeringen werken
De investeringen in wegverbredingen van vorige kabinetten werken, zo concluderen TLN en EVO. Voorlopige cijfers over 2012 wijzen uit dat de filedruk daalt. De hoop is dat het komende kabinet op dezelfde wijze doorgaat. Voor enkele grote infrastructuur-projecten moet nog een politieke beslissing genomen worden.

Voor andere probleemtrajecten bestaan echter nog helemaal geen plannen, zoals de A15 tussen Papendrecht en Gorinchem, de nummer vijf van duurste files van 2011.   

Foto: File op de A4 bij Leiden in de zomer van 2011. Hier heeft het verkeer inmiddels drie (versmalde) rijstroken. (ANP)

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie