| 15:55 | Bert Mateboer

Evofenedex wil meer ruimte voor buitenlanders

Evofenedex, de brancheclub van handels- en productiebedrijven, wil het chauffeurstekort oplossen door meer buitenlandse chauffeurs in te zetten. De cabotagergels moeten veel soepeler. De vakbonden zijn fel tegen.

Ook de Europese Commissie is voor het aanpassen van de cabotageregels. Dat zou buitenlandse transportbedrijven veel meer kansen geven om binnenlands vervoer te verzorgen.

Dit is de afslag naar de afgrond

Willem Dijkhuizen, bestuurder FNV Transport & Logistiek: ,,Dit is de afslag naar de afgrond. Hiermee creëer je nóg meer nomaden en nóg meer onveiligheid op de weg. Mensen maken al veel te lange dagen.”

“We hebben een stevig capaciteitsprobleem in het wegtransport in Nederland”, zegt algemeen directeur Machiel van der Kuijl van Evofendex. ,,Omdat het aanbod van te vervoeren goederen in Nederland nu veel groter is dan er vrachtauto’s en chauffeurs zijn, moeten we snel op zoek naar oplossingen. Producten staan nu veel te lang in magazijnen en distributiecentra te wachten op een wegvervoerder die het werk kan doen. Daardoor lopen onze leden kansen en klanten mis.”

Dijkhuizen van het FNV: ,,Omdat er krapte is op de arbeidsmarkt, moet je dan alle sociale regels maar van de vrachtauto laten vallen? Krapte los je op door de sector structureel gezond te maken. Dat betekent: per direct betere arbeidsvoorwaarden voor chauffeurs. Alleen dan bouw je aan de toekomst van het wegtransport.”

1 Reactie
  1. Dit zou de doodsteek zijn voor het transport in onze West-Europese landen. Ik was 2 weken geleden
    Zondag op Vipiteno (Italie) na een rit Sicilië en ben daar op de parkeerplaats precies 2 Holladse Chauffeurs tegengekomen en de rest van naar schatting 1500 trucks waren van Oost-Europeanen dit zegt genoeg lijkt mij.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie