meer langere en zwaardere trucks
| 16:02 | Arjan Olsthoorn

Europa wil meer langere en zwaardere trucks op de weg

De transportcommissie van het Europees Parlement nam vandaag een voorstel aan over nieuwe grenswaarden voor gewichten en afmetingen voor vrachtwagens en bussen die in de EU rijden.

Het voorstel voor meer langere en zwaardere trucks werd met een ruime meerderheid aangenomen. Er werd overeengekomen om het maximale gewicht van zero-emissievrachtwagens met 4 ton te verhogen, waardoor het extra gewicht van een accupakket en/of brandstofcel wordt gecompenseerd. Hierdoor hebben elektrische en waterstofvrachtwagens geen nadeel tegenover conventionele dieseltrucks.

Ambro Smit, beleidsadviseur techniek van TLN, sprak hierover op BNR Radio. “Wij zijn als TLN heel blij met dit voorstel. En onze leden zullen dat ook zijn. We hebben hier jarenlang voor gelobbyd.” Het aannemen van het voorstel betekent dat het straks veel makkelijker wordt om in Europa met langere en/of zwaardere vrachtauto’s (LZV’s of eco-combi’s) te rijden.

In Nederland rijden er al zo’n 3.000 rond. “We hebben eerder al geregeld met onze buurlanden, België en Duitsland, dat ze daar ook mogen rijden. Maar nu met de nieuwe wetgeving wordt het veel makkelijker om straks ook met LZV’s door andere Europese landen te rijden.”

Grote voordelen

Het rijden met LZV’s heeft grote voordelen volgens Smit. Twee LZV’s kunnen dezelfde hoeveelheid lading vervoeren als drie reguliere vrachtauto’s. “Dat betekent dat je minder vrachtauto’s nodig hebt om dezelfde hoeveelheid lading te vervoeren. Daarmee bespaar je ruimte op de weg, je gebruikt ook veel minder brandstof.”

Ook interessant: Tachowijziging: bewaarplicht van 28 naar 56 dagen

In Scandinavië en Spanje rijden al veel meer langere en zwaardere trucks rond. Dat zorgt daar voor een CO2-reductie van twintig tot dertig procent. De verwachting is dat meer landen zullen volgen en ze moeten dan ook LZV’s uit andere landen accepteren.

Foto’s ter illustratie

LZV

9 Reacties
  1. Europese voor waarde trucks is vooral en
    Langere op legers en doen dan ook mujeu regelen en zijn lzv dan ook wel mujeu vriendelijke want gaat het transport wel goet met de nieuwe mujeu regels in Europese landen het gaat er bij om dat trucks wat stilre jubride motor heb en daar ben ik wel een voor stander van dat lzv trucks ook mujeu zuineg zijn

  2. Prima zou je denken, voor 1 keer is iedereen super- enthousiast . Droom maar verder, en probeer de Belgen eerst maar te overtuigen dat ze hun infrastrutuur dringend moeten aanpassen. Als ze alles op de lange baan blijven schuiven dan gaan we binnenkort meer EKV,s ” Extra Kleine Voertuigen “zien.
    Stof tot nadenken, heren ministers

  3. Vind het geweldig om te zien .het scheelt chauffeurs.
    Maar als je een snelweg oprijdt vanaf de vluchtstrook .en je wilt invoegen..schrik ik iedere keer i.p.v.18 mtr
    Is het opeens 25 mtr
    Een waarschuwing voor de automobilist zou leuk zijn .
    Om ongelukken te voorkomen .bij het invoegen
    Een extra lamp of kenmerk zou leuk zijn .
    Pas op de lengte is 25 mtr

  4. Goede zaak natuurlijk, maar waarom geen 2 13,60 trailers achter elkaar ,op de snelweg, niet in het internationale distributie verkeer natuurlijk, maar op rangeerterrein aankoppelen en 1000 km verder op rangeerterrein afkoppelen en verder in normale toestand

  5. Dit is weer bedacht door domme mensen die geen idee hebben en alleen maar met getalletjes rekenen.
    Bij de meeste transporten kom je op locaties, waar je niet eens met een lzv kunt komen. Tevens is de extra’s Laadvermogen een compensatie voor het extra gewicht van het accu/waterstof pakket. Dus al met al geen extra lading meenemen want dan ben je te zwaar. Daar komt bij dat een zero emissie vrachtwagen 3 tot 4x zo duur is dan diesel truck, dus deze niet kan worden terugverdiend in het aantal jaren dat een diesel daarvoor wordt afgeschreven zo’n 5 tot 6 jaar. Daar komt nog bij dat je nergens kunt opladen zonder dat je van je route moet afwijkingen. Dan hebben wij het nog maar niet over onze oosterburen waar de handhaving en opleidingen flink tekort schieten en daarom de veiligheid in het geding komt. Dus bij deze zitten er in Brussel, alleen maar domme mensen met geen verstand van logistieke processen.

  6. Ik vind het vreemd dat zero-emissie vrachtwagens nu 4 ton meer mogen wegen. De wegen lijden toch onder het maximum totaalgewicht van 50 ton. En terwijl er heel veel combinaties rijden met 6 assen die wat betreft totaalgewicht met gemak 55 ton kunnen wegen zonder de aslasten te overschrijden.

  7. Hallo,
    Leg mij eens uit hoe jullie beredeneren dat 2
    Lzv’s minder ruimte op de weg gebruiken dan 3 vrachtwagens?
    Ik ben het hier absoluut niet mee eens.
    Vr.gr.
    Gerrit .

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie