waterstoftrucks
| 08:55 | Arjan Olsthoorn

Eerste Hyundai waterstoftrucks komen naar Nederland

OrangeGas en Hyundai-dealer Groenewold & Dijkhuizen starten een exclusief pilotproject met Hyundai af-fabriek waterstoftrucks in Nederland. Deze worden geleverd vanuit Delfzijl. Met dit pilotproject willen zij de transitie naar zero-emissie transport een boost geven. Met de pilot worden 30 H2-trucks in Nederland op de weg gezet in combinatie met een landelijk dekkend netwerk van waterstoftankstations.

Pilotproject

Voor het pilotproject zijn 30 trucks gereserveerd voor Nederland vanuit de Aziatische fabrikant. Vruchtbare gesprekken tussen fabrikant en Groenewold zitten inmiddels in een afrondende fase om dit aantal fors te vergroten mits dit project een succes is. Het betreft in eerste instantie de af-fabriek geproduceerde Hyundai XCIENT Fuel Cell. Dit is een 19 ton 4×2 bakwagenchassis geschikt voor diverse opbouwvarianten. De eerste demovrachtwagen wordt dit jaar geleverd. De capaciteit van de waterstoftank bedraagt 32.09 kg. De vrachtwagens kunnen tanken bij een 350 bar waterstoftankstation van OrangeGas.

Om de klant zoveel mogelijk te ontzorgen, zekerheid te geven én voor een zo aantrekkelijk mogelijk tarief te laten rijden, wordt er hoogstwaarschijnlijk een pay-for-use model (lease) aangeboden. Wanneer de trucks rijden is het belangrijk data te verzamelen en te delen met het uiteindelijke doel zoveel mogelijk zero-emissie trucks op de weg te krijgen. Een soortgelijk pilotproject draait momenteel al in Zwitserland waar inmiddels de eerste vijftien van de in totaal beoogde vijftienhonderd waterstoftrucks zijn geleverd.

Groenewold & Dijkhuizen

De gebroeders Groenewold zijn erg trots op dit project en zijn ervan overtuigd dat het een groot succes gaat zijn. “De kracht van het rijden met een waterstofvrachtwagen is een goede actieradius en laadvermogen, snel tanken én het is natuurlijk schoon! Waterstoftrucks treffen een andere doelgroep dan de transporteurs die ook batterij-elektrisch kunnen rijden”, vertelt Jan Groenewold.

De gebroeders Groenewold zijn al sinds 2018 Hyundai FCEV dealer voor Noord-Nederland. Ze beschikken over veel ervaring en kennis op waterstof gebied in Delfzijl. Inmiddels zijn ze ook al aardig bedreven in de verkoop van waterstofauto’s. Zo hebben zij al 50 Hyundai Nexo’s/ ix35’s op de weg gezet. Daarnaast investeert Hyundai al ruim 10 jaar in waterstoftechnologie. Het heeft sinds de introductie van haar eerste waterstofauto in 2012 ruime ervaring in deze technologie. “Dit maakt Hyundai een zeer betrouwbare partner voor af-fabriek voertuigen waardoor voertuig en technologie op elkaar zijn afgestemd.” Tevens heeft 1 van de broers veel ervaring in de wereld van bedrijfsauto’s door zijn vorige functie, dus met dit project valt alles op zijn plaats.

OrangeGas

Met tientallen waterstofprojecten werkt OrangeGas keihard aan het realiseren van haar ambitie om de grootste waterstof aanbieder te worden van Europa. Dit blijft niet alleen bij de uitrol van tankstations, ook zijn er grote ontwikkelingen op het gebied van groene productie en nu ook het beschikbaar maken en faciliteren van waterstof vrachtwagens. “Wij zijn doeners en wachten niet tot ontwikkelingen gebeuren, we laten ze gebeuren! We hebben veel klanten die alleen af-fabriek willen rijden. Daarom is de komst van deze trucks erg belangrijk voor de waterstofeconomie,” vertelt Marcel Borger, CEO van OrangeGas.

Het bedrijf is naast waterstof dé leverancier van alternatieve brandstoffen. Denk hierbij aan Bio-CNG, (snel)laders, HVO100, LBG en ED95. Met ruim 230 vulpunten in drie verschillende landen heeft het een groot netwerk aan klanten die al rijden op alternatieve brandstof en hier stappen in willen zetten.

Om het pilotproject te doen laten slagen zijn er betrouwbare waterstoftankstations in Nederland nodig. Groenewold & Dijkhuizen hebben hierbij veel vertrouwen in OrangeGas. Jan Groenewold licht dit toe: “Wij hebben al een tijdje een Bio-CNG tankstation voor de deur bij onze showroom. Sinds OrangeGas dit exploiteert hebben we meer klanten en is er nooit een storing. Zo moet het zijn.”

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie