Hyundai H2 Xcient
| 10:14 | Arjan Olsthoorn

Hyundai waterstof-elektrisch aangedreven trucks naar Zwitserland

De eerste waterstof-elektrisch aangedreven trucks van Hyundai zijn onderweg naar Zwitserland. Het gaat om tien exemplaren van de H2 Xcient, Hyundai’s in serie geproduceerde vrachtwagen met een brandstofcel. Over vijf jaar moeten er maar liefst 1.600 van deze ecovriendelijke trucks in het Alpenland rondrijden.

Zwitserland is het eerste Europese land waar de Hyundai H2 Xcient op grote schaal wordt ingezet. De waterstof-elektrisch aangedreven vrachtwagens gaan er onder meer de bevoorrading van grote supermarktketens voor hun rekening nemen. Een eigen netwerk van vulstations moet ervoor zorgen dat de trucks van waterstof worden voorzien.

Waterstoftechnologie voor trucks
Waterstof is eenvoudig op te slaan en te vervoeren. Er zijn geen loodzware accu’s nodig en omdat Hyundai de waterstoftanks op een slimme manier achter de cabine van elke waterstoftruck plaatst, blijft de laadruimte intact. Twee 95 kW parallel gemonteerde brandstofcellen en zeven waterstofreservoirs met een opslagcapaciteit van circa 34 kg waterstof zorgen voor een actieradius van ongeveer 400 kilometer. Het tanken van waterstof duurt niet langer dan 20 minuten.

Waterstoftechnologie wordt steeds belangrijker in de zoektocht naar oplossingen voor schone mobiliteit. Om de wereldwijde uitstoot van CO2 drastisch te verlagen, past Hyundai deze technologie niet alleen toe in personenauto’s, zoals de emissievrije SUV met brandstofcel NEXO, maar ook in commerciële bedrijfsvoertuigen zoals vrachtwagens. Daartoe heeft Hyundai met het Zwitserse waterstofenergiebedrijf H2 Energy de joint venture Hyundai Hydrogen Mobility (HMM) opgezet.

CO2 reductie
Hyundai Hydrogen Mobility leaset de waterstoftrucks H2 Xcient aan transport- en logistieke bedrijven. Elke waterstof-elektrisch aangedreven vrachtwagen zorgt voor een reductie van ongeveer 65 ton CO2 per jaar, meldt Hyundai. Het doel is om tegen 2025 zo’n 1.600 van dergelijke milieuvriendelijke vrachtwagens op de weg te hebben. De eerste 50 exemplaren worden nog dit jaar uitgeleverd aan Zwitserland.

Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. marketing Wijzig uw instellingen om deze content te zien.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie