Eerste etappezege Loprais
| 14:59 | Truckstar Redactie

Eerste etappezege Loprais

De Tsjech Ales Loprais heeft bij de trucks de negende Dakar-etappe gewonnen, zijn eerste etappezege.

Ales Loprais rijdt met zijn Tatra een sterke Dakar dit jaar en is iedere dag in de top tien van binnenkomers te vinden. Momenteel staat hij op een zesde plaats in het truckklassement, dat nu overigens geleid wordt door de Rus Nikolaev.

Op de tweede plaats in dat klassement vinden we nog een Tatra-rijdende Tsjech, Martin Kolomy, gevolgd door de Rus Ayrat Mardeev met de Kamaz.

Tegenvallende etappe De Rooy
Pas op de vierde plaats in het klassement komen we de eerste Nederlander tegen in de persoon van Gerard de Rooy, die een tegenvallende negende etappe reed. De Rooy kwam als 59e (!) binnen.

De dag begon meteen met problemen: na tien minuten ontstond er een mankement met een turboslang. Daar moest een nieuwe voor komen. Gerard: “Toen we die slang hadden gekregen van René Kuipers en we na drie kwartier eindelijk weer van start gingen was het stofhappen.”

Maar daar hielden de problemen niet op. Gerard gaf flink gas, misschien iets té: “Omdat ik niet nog meer tijd wilde verliezen hielden we in het stof de snelheid hoog en daardoor raakten we uiteindelijk een flinke steen. We merkten direct dat er stuurproblemen waren. Stoppen was de enige optie en wat bleek; een kromme spoorstang en dus een verandering van de stuurgeometrie”, aldus Gerard.

Drama nog niet voorbij
Het drama was daarmee echter nog niet over: “Tot overmaat van ramp hadden we ook nog een kapotte band en kon ik de truck niet meer op de piste houden.  Ik schuif net van de baan in een greppeltje. Het stelt niets voor maar ik heb hulp nodig om weer op de piste terug te komen. Gelukkig stopt Jan Lammers, hij trekt me terug het pad op en we kunnen verder.  Toen we dit allemaal achter de rug hadden en ondertussen zo’n kleine anderhalf uur hadden verloren konden we eindelijk trachten om de proef op safe uit te rijden.”

Goede etappe voor Veka MAN’s
Marcel van Vliet deed het een stuk beter en eindigde met de Veka-MAN als vijfde. Maar teamgenoot Peter Versluis deed het nog veel beter door als tweede binnen te komen, zeven seconden achter Loprais. Versluis wist de etappe voor bijna 300 kilometer te leiden, maar moest helaas plaats maken voor Loprais. Veka-man Pascal de Baar kwam op de dertiende plaats binnen. Een lekkere dag voor het Veka-Team dus.

Mammoet Rallysport rijdt ook lekker
De negende etappe liep van Tucuman naar Cordoba, en Het Veka-team was niet de enige Nederlandse afvaardiging die een goede race reed. Martin van den Brink kwam met zijn Mammoet-Ginaf als zevende binnen, een uitstekende prestatie:

“Het was een hele snelle etappe”, zegt van den Brink. “Maar al snel na de start stond Gerard de Rooy stil. Ik zag Miki Biason nog net bij ‘m wegrijden. Wat er aan de hand is, weet ik nog niet.” Verder heeft van den Brink lekker door kunnen kachelen: “Eindelijk eens een etappe niet in het stof gereden… Daardoor konden we op een lekker hoog tempo rijden, en dat merk je wel als je het resultaat ziet. Ja, wij zijn erg tevreden!”

Technische problemen blijven Martin vooralsnog bespaard, iets wat waarschijnlijk ook te danken is aan de uitgebreide technische controle van zondag, de rustdag. “We hebben ook vandaag weer geen problemen gehad en geen fouten gemaakt, dat is erg fijn. We zitten goed in de Ginaf en de verbeteringen in het concept betalen zich nu uit: we rijden sneller en stabieler dan ooit tevoren.”

XDakar en Jos Smink
Andere Nederlanders die in positieve zin opvielen waren Peter van den Bosch die als achtste binnenkwam met zijn DAF – ondanks een lekke band – en Ginaf-rijder Jos Smink die als negende binnenkwam. Van den Bosch had last van het stof dat opgeworpen werd door het rode monster van Jos Smink. “Door dat stof konden we niet bij hem komen. Inhalen was al helemaal niet aan de orde. Achter iemand hangen die een ander ritme en tempo rijdt, is heel lastig”, verzucht van den Bosch na afloop. XDakar-collega Frits van Eerd had pech. Hij miste een bochtje, vloog van het parcours af en eidigde op zijn kant. Hij werd weer op zijn pootjes gezet door een Wit-Rus, verloor in totaal zeventien minuten en werd 26e.

Podiumplaatsen
Toch moet er nog hard geknokt worden voor Nederlandse podiumplaatsen tussen al het Russische Kamaz-geweld en Tsjechische Tatra-geweld. Maar er moet ook uiterst behoedzaam gereden worden. Een vierde of zevende plaats in het eindklassement is vele malen meer waard dan uitval door een domme fout in het laatste deel van de rally.

Klik hier voor de stand in het algemeen truck-klassement na de negende etappe.

Klik hier voor de uitslag van de negende etappe.

Foto: Ales Loprais knalt met zijn Tatra door de duinen tijdens de eerste etappe van de Dakar 2013. (ANP)

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie