Duits verzet LZV sterker
| 14:23 | Truckstar Redactie

Duits verzet LZV sterker

In Duitsland wordt het verzet tegen de LZV steeds sterker.

Twee deelstaten, Baden-Württemberg en Sleeswijk-Holstein zijn een procedure bij het Duitse Constitutionele Hof in Karlsruhe begonnen tegen de Duitse LZV-proef.

Hiermee proberen de deelstaten LZV’s van hun autobahnen af te krijgen. Want ook al doen indivduele deelstaten niet mee aan de Duitse LZV-proef, de LZV’s mogen wel op de autobahnen door heel Duitsland rijden.

Groenen en socialisten
Het zijn de Groenen en socialisten in die deelstaten die vrijwel allemaal categorisch de feiten, voordelen, (o.a. lagere CO2-uitstoot per kilometer, verminderde filedruk, etc, etc). naast zich neerleggen en kennelijk ook niet kijken naar het succes van de LZV in buurlanden als Nederland en Denemarken.

Geen toestemming Bundesrat
Verkeersminister Winfried Hermann (Groenen) van Baden-Würtemberg is ervan overtuigd dat de Bondsverkeersminister Peter Ramsauer ook toestemming had moeten krijgen van de Bundesrat, de Duitse senaat, om de LZV-proef landelijk uit te mogen rollen. Met dit argument stapt hij naar het Constitutionele Hof.

In de Bundesrat zijn de Duitse deelstaten vertegenwoordigd. Hermann vermoedt dat Ramsauer bang was daar geen meerderheid te kunnen krijgen voor een landelijke LZV-proef. 

Door de waarheid achterhaald
Hermann zegt dat de de LZV niet bijdraagt in het verplaatsen van goederenstromen van de truck naar het spoor. Een mooi en aannemelijk klinkend argument, dat echter allang door de waarheid is achterhaald.

Het spoorvervoer en het wegvervoer vissen namelijk voor een zeer klein deel in dezelfde vijver. Als Hermann het vervoer over het spoor wil stimuleren, zou hij een voorbeeld kunnen nemen aan de Nederlandse Betuwelijn. In Duitsland is er weinig extra capaciteit op het spoor voor meer goederenvervoer.

Bizar
Als je er over nadenkt is het bizar dat dankzij ‘groene’ politici zoals Hermann het wegvervoer in een modern land als Duitsland blijft aanmodderen met een hogere CO2-uitstoot dan noodzakelijk, dat er meer dure diesel wordt verstookt dan noodzakelijk en dat er hogere kosten voor het transport overblijven dan noodzakelijk.

Bron o.a: DVZ

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie