Dakar: door na de rustdag
| 12:55 | Marco Bloem

Dakar: door na de rustdag

Na de rustdag op maandag gaat op dinsdag 13 januari de tweede Dakar-week van start. De Kamaz-trucks blijken tot nu toe oppermachtig maar de Nederlanders gaan vol goede moed door.

In het kamp van de Rooy wordt op maandag in Iquique de balans opgemaakt na een week met een allesbepalend pechgeval voor Gerard. In etappe vier ging zijn differentieel kapot wat de Brabander fiks tijdverlies opleverde. Hans Stacey presteert goed, maar kan nog niet het optimale ritme vinden. 

Ondanks deze onhebbelijkheden hebben de Iveco’s zich verder fantastisch gehouden tijdens de rally. “Zelden hebben we op de rustdag al zo vroeg de kleppen van de servicetrucks dicht kunnen gooien. Nog voor het avondeten waren de trucks weer helemaal up-to-date,” meldde Chef Service Hugo Duisters. “We hebben alleen kleine dingen gedaan; zo hebben we gisteren de schokdempers allemaal uit voorzorg vervangen. Ook de versnellingsbak uit de Powerstar van Gerard hebben we preventief gewisseld. Zijn gevoel zei hem dat de bak minder fijn begon te schakelen. In zo’n geval nemen we nooit risico en kiezen we het zekere voor het onzekere. Aangezien we nu ook mooi de tijd hadden is die klus simpel geklaard. Ook de bumpers zijn opnieuw gericht en uitgedeukt en de trucks zien er weer als nieuw uit.”

Dakar: door na de rustdag
Gerard de Rooy wil zich terugvechten naar een plaats in de top tien. 

In de voorlopige tussenstand staat Hans Stacey 6e op 2:05:24 van Mardeev; zijn beste prestatie tot nu was een 1e plaats in de openingsspecial. Pep Vila heeft een 10e plaats bereikt op 5:38:23 uur. Hij kwam telkens met zijn zware service truck net na de top 10 binnen en kan tot nu toe op een constante eerste rallyweek terugkijken. Gerard staat ondertussen alweer 14e maar komt van ver. Hij is zich vanaf een 32e plaats aan het terugvechten. 

Stacey: ‘Woorden op waarde schatten’

“Het mag duidelijk zijn dat ik door een paar lekke banden en wat stuur- en navigatiefoutjes niet tevreden ben. Mijn ambities liggen altijd enorm hoog en daardoor maak ik het voor mezelf en mijn teamgenoten nooit eenvoudig. Iedereen die me goed kent weet dat ik me voor 100% zal geven en in het heetst van de strijd geen blad voor de mond neem.”Hans vervolgt, “Bernard der Kinderen is sinds jaar en dag mijn vaste monteur. Ik kan me geen betere wensen, een op en top techneut die altijd twee stappen vooruit blijft denken. Met mijn nieuwe navigator, Serge Bruynkens, heb ik deze eerste week nog wat communicatiepuntjes gehad. Als het op de kleinste details aan komt moet je elkaars woorden op waarde kunnen schatten en dat proces kost een paar dagen. Serge’s kennis en kunde van het routeboek zijn onmisbaar in de cabine. We hebben vanmorgen nog een keer gezamenlijk de ambities voor de komende week doorgesproken en zijn tot de conclusie gekomen dat we het aan ons beider stand verplicht zijn om de strijd aan te gaan voor een tweede etappeoverwinning.”

Terug naar de top 10

Gerard de Rooy over de eerste week Dakar: “Ik baal van het kleine foutje dat me uiteindelijk bijna 7 uur achterstand op heeft geleverd. In die vierde etappe was het vrij snel duidelijk dat er van mijn plannen en ambities voor Dakar 2015 nog maar weinig terecht zou komen. Nu is het zaak om nog terug de top 10 in te rijden zodat ik uiteindelijk toch nog met een voldaan gevoel naar huis kan. Uiteindelijk hoop ik ook in de komende 5 etappes nog een keer als winnaar over de streep te komen. 

Van den Brink: pech met brandstoffilter

Andere Nederlandse favoriet Martin van den Brink doet op de rustdag zijn relaas over de laatse etappe. Voor het drietal dat hij vormt met Peter Willemsen en Richard Mouw leek een top-10 klassering binnen handbereik maar een vervuild brandstoffilter gooide roet in het het eten. “We lagen prima op koers voor een goede uitslag. Op 100 kilometer voor de finish begon de truck in te houden en stopte uiteindelijk. Het brandstoffilter bleek verstopt. We hebben de boel schoongemaakt. Pascal de Baar was inmiddels bij ons gekomen en heeft nog even geholpen. We reden vervolgens samen verder. Bij CP5 hebben we de zaak nog gecontroleerd en gingen toen de duinen in.” De stop bij het vijfde controlepunt was niet de laatste keer dat Martin van den Brink en zijn co-piloten de cabine moesten verlaten. “We zijn voor en in de duinen nog vier keer gestopt om het filter schoon te maken.”

Kinderziekte 

Het voorval valt te verwijten aan de slechte brandstofkwaliteit, maar Van den Brink steekt de hand in eigen boezem en ziet het verstopte brandstoffilter meer als een kinderziekte: “Dat de brandstof van slechte kwaliteit is, dat is een gegeven. Daar kunnen we niets aan veranderen. wij moeten daar op anticiperen door te zorgen dat we ook met een mindere kwaliteit dieselolie kunnen rijden. De kwaliteit kunnen we niet veranderen. Wij moeten het systeem beter maken, zodat we er wel mee kunnen rijden.”

9 november Dakar Pre-proloog
Van den Brink gaat ondanks kinderziektes als een speer met zijn debuterende Renault truck.

Volgens Martin van den Brink ligt Mammoet Rallysport nog altijd op koers om haar doel te bereiken. “We willen de finish halen en regelmatig in de top tien rijden. Dat lukt heel aardig tot nu toe. We hebben laten zien dat de snelheid er goed in zit. Nu en in de toekomst moeten we de technische gebreken zien op te lossen. Pascal heeft inmiddels een mooi schriftje met opdrachten voor constructeur Mario Kress en zijn mannen.”

Dubbele pech voor Van Ginkel

Ook bij de overige Nederlanders is het verloop van Dakar niet zonder slag of stoot. Ginaf-rallypower coureur Wuf van Ginkel is teleurgesteld nadat hij in etappe acht stil kwam te staan met een kapotte voorwielophanging. Een reparatie volgde maar dat bleek geen garantie voor het behalen van de eindstreep. “Na zo’n acht kilometer rijden stonden we weer stil. De aandrijfas van de achteras was kapot.” Repareren op zondag bleek geen optie dus overnachtte het team in de woestijn. Bij het krieken van de dag op maandag werd gestart met de reparatie. 

Dakar: door na de rustdag
Het geluk was niet met Wuf van Ginkel in de laatste etappe. “Ik kan wel janken. Maar het is zoals het is.”, meldt hij op de rustdag.

Een duidelijke oorzaak voor de pech had de zichtbaar aangeslagen sportman niet. ,,Ik weet het niet. Het komt nooit zo maar,” zei Wuf van Ginkel in het gezelschap van zijn teamgenoten. ,,Ik denk dat het een optelsom is van een paar zware dagen. Het is zonde. We stonden er zo goed voor in het klassement en we reden ook steeds beter.”

Wuf van Ginkel stond tiende in het klassement. Vandaag begint hij als één van de laatste op de ranglijst aan de etappe. De mannen van GINAF Rally Power moeten dan 450 kilometer op snelheid afleggen. Op weg naar Calama worden de laatste kilometers duinen in de Atacama woestijn ‘verslonden’.

Klik hier voor de volledige uitslag van de achtste etappe

Klik hier voor de stand in het truckklassement op de rustdag


Klik hier voor het nieuwsoverzicht

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie