Dailycool
| 08:30 | Arjan Olsthoorn

Dailycool kiest voor FH met Turbo Compound-motor

Dailycool heeft de eerste vier uit een serie van vijftien Volvo FH I-Save 460 4×2-trekkers met Turbo Compound-motor in gebruik genomen. De specialist in geconditioneerd transport koos na een succesvolle test voor deze trucks vanwege het zuinige verbruik. De trucks worden geleverd door Volvo Trucks-dealer LVS Trucks.

Het transportbedrijf is gespecialiseerd in het geconditioneerd transport van levensmiddelen, zoals vlees, groente en fruit. “Groenten zijn voor ons de hoofdmoot”, zegt Rinus Peekstok, directeur van Dailycool. “Wij rijden gesneden en verpakte groenten naar distributiecentra van de grootste supermarktketen van Nederland. Dat gaat 24/7 door. Wij rijden per truck zo’n 160.000 à 170.000 kilometer per jaar, wat voor binnenlands vervoer best veel is. Hoe hoger de kilometrage, des te belangrijker is het brandstofverbruik.”

Verbruik getest in de praktijk

In de zoektocht naar een zuinige truck, heeft Dailycool verschillende merken met elkaar vergeleken. “Voor een goede vergelijking hebben trucks van vijf merken een paar weken bij ons meegedraaid. De Volvo FH I-Save met de Turbo Compound-motor hoorde bij de uitblinkers. Met ons wagenpark zaten we op een gemiddeld verbruik van 1 op 3,7. De Volvo FH met Turbo Compound-motor haalt 1 op 4,2. Daarmee heeft Volvo Trucks een superzuinige truck op de weg gezet.”

HVO100

Tot de zomer neemt Dailycool vijftien Volvo FH I-Save 4×2-trekkers in gebruik, waarvan twee trucks worden ingezet als LZV. De trucks rijden op de duurzame brandstof HVO100. “Ons hele wagenpark rijdt sinds 2020 op HVO100,” zegt Peekstok. “We zochten destijds naar een manier om schoner te rijden. Met HVO100 stoten we, volgens het well-to-wheel-principe, nu circa 90 procent minder CO2 uit. De Turbo Compound-motor is ook gecertificeerd om te rijden op HVO100. Met de Volvo FH I-Save verlagen we onze CO2-uitstoot dus op twee manieren: we rijden zuiniger en gebruiken HVO100 als duurzame brandstof.”

Onderhoudscontract

Met het oog op het comfort zijn de Volvo FH-trekkers voorzien van een Globetrotter-cabine. Vijf trucks waar chauffeurs in overnachten worden uitgerust met de geïntegreerde standairco I-ParkCool, waarmee chauffeurs onder alle omstandigheden zijn verzekerd van een aangenaam cabineklimaat.

Lees ook: GESPOT! Volvo FM met camerasysteem

Met de aanschaf van de Volvo FH I-Save-trekkers keert Volvo Trucks terug in het wagenpark van Dailycool. “Hoewel we een paar jaar geen Volvo-trucks in onze vloot hadden, is de samenwerking met LVS Trucks altijd gebleven. LVS in Broek op Langedijk doet het onderhoud van onze trailers. We kennen LVS als een zeer servicegerichte organisatie. Omdat ons werk 24/7 doorgaat, is het belangrijk dat trucks en trailers zo kort mogelijk stilstaan. LVS denkt daar zeer goed in mee en zet een stapje extra als dat nodig is. Als een trailer voor onderhoud naar de werkplaats moet maar we zelf geen tijd hebben, haalt en brengt LVS de trailers bij ons. Ook de nieuwe Volvo-trucks laten we hier servicen. Daarvoor hebben we een Volvo Gold-onderhoudscontract afgesloten.”

Dailycool

Chauffeurs krijgen bij LVS Trucks een training Zuinig Rijden om de mogelijkheden van de trucks maximaal te benutten. Ook worden ze een jaar lang door de Driver Development Specialist van LVS Trucks begeleid en gecoacht om nog zuiniger te rijden.

Het hoofdkantoor van Dailycool is gevestigd in Warmenhuizen. Daarnaast heeft Dailycool een warehouse in Amsterdam voor de opslag van levensmiddelen, zoals vlees en maaltijden. Het wagenpark bestaat uit 45 trucks.

1 Reactie
Meepraten? Schrijf hier jouw reactie