Cabotage-controle - Truckstar was er bij
| 16:36 | Truckstar Redactie

Cabotage-controle – Truckstar was er bij

De ILT hield vandaag een uitgebreide cabotage-controle en Truckstar was er bij.

Vanaf 1 juli kan de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) illegale cabotage opsporen en beboeten, oftewel handhaven. De ILT hield daarom voor de zesde keer een cabotage-controle in de buurt van Rotterdam.

Max drie ritten in zeven dagen

De cabotage-regeling stelt dat een buitenlandse truck in een periode van zeven dagen hier maximaal drie binnenlandse ritten mag doen. Uiterlijk de vierde rit moet de truck weer naar het buitenland leiden. Maar in de praktijk houden transportbedrijven zich daar niet aan, zo blijkt ook deze ochtend.

“Van de trucks die wij hier staande houden en controleren blijkt deze morgen zo’n tien procent in de fout te zijn”, zegt Willem de Zwart, Afdelingshoofd Handhaving wegvervoer van de ILT.

“Dat betekent dat één op de tien auto’s in deze controle op heterdaad betrapt wordt”, vervolgt de Zwart. “De boete is een standaardbedrag van 4.200 euro.”

Roemeen tegen de lamp

Tijdens ons gesprek met de Zwart loopt een Roemeense chauffeur tegen de lamp. De man – die overigens een beetje Engels spreekt en zonder problemen meewerkt met de controle –  was met een lege container onderweg van Leerdam naar het Rotterdamse havengebied, zijn zesde binnenlandse rit.

ILT-inspecteur Erik Rozenbrand behandelt deze zaak en zegt: “De chauffeur is op 30 oktober Nederland binnengekomen na een rit uit Zeebrugge in België. Vanmorgen heeft hij deze container gelost in Leerdam. Dat was de vijfde rit. Nu is de container leeg en daarmee niet langer een verpakkingsomhulsel, maar een object dat van Leerdam naar Rotterdam vervoerd wordt; dus rit nummer zes.”

“Maar ook als het rit nummer vier of vijf was geweest, was er natuurlijk sprake geweest van illegale cabotage”, vervolgt Rozenbrand. “We schrijven daarom nu de boete van 4.200 euro uit.”

“De chauffeur mag de boete cash betalen, maar in de regel betaalt het bedrijf de boete. Pas als het geld betaald is, mag de chauffeur weer weg”, legt Rozenbrand uit. “De chauffeur moet nu tevens afkoppelen. Hij mag deze container niet meer verder vervoeren, want dit is een binnenlandse rit. Een ander bedrijf moet de container hier komen oppikken.”

Cabotage-controle - Truckstar was er bij
De Roemeense chauffeur mag de container niet verder vervoeren en mag pas weg nadat de boete van 4.200 euro betaald is. Op de truck ontbreken de zijfenders achter de cabine. 

Boter op het hoofd

Rozenbrand belt met een planner van het transportbedrijf in Roemenië om uitleg te geven en zegt na afloop: “Ik heb nu de dispatcher in Roemenië gesproken; die geeft toe dat hij een fout heeft gemaakt. Maar de praktijk kan heel goed zijn dat deze rit vanuit P&O Ferrymasters hier in Nederland wordt aangestuurd, en dat ze hier boter op hun hoofd hebben.”

Cabotage-controle - Truckstar was er bij
Inspecteur Rozenbrand legt aan de Roemeense chauffeur uit wat de gevolgen zijn van de vastgestelde illegale cabotage.

Cabotage en daarnaast andere zaken

Zoals gezegd was dit de zesde controle van de ILT waarbij de nadruk lag op illegale cabotage. Afdelingshoofd Handhaving Wegvervoer Willem de Zwart vertelt wat er deze dag nog meer gebeurt: “Tijdens de controle wordt tevens gekeken naar de rij- en rusttijden, eventuele manipulatie van de digitale tachograaf en als er gevaarlijke stoffen vervoerd worden, wordt ook hierop gecontroleerd. Tevens lopen enkele specialisten van de RDW langs de auto en trailer om de technische staat van het voertuig te controleren.”

“Wat betreft de cabotage-handhaving wordt niet alleen beboet, maar wordt ook het probleem in kaart gebracht door middel van deze prikacties en door middel van bedrijfscontroles. In januari 2014 kunnen we iets zeggen over de omvang van het probleem en hoe daar verder door ons op ingespeeld zal worden.”

“Daarbij is het belangrijk om te weten dat bij bezuinigingen vanuit het Rijk op de inspectie, de inspectiewerkzaamheden zelf zijn ontzien. Binnen de inspectie zijn processen zodanig ingericht dat er meer tijd is voor inspectietaken en zijn er maatregelen genomen om effectiever in de handhandhaving te zijn”, zegt de Zwart.

Cabotage-controle - Truckstar was er bij
Willem de Zwart: In deze controle wordt bij één op de tien trucks illegale cabotage op heterdaad vastgesteld.

Hart onder de riem

De controle op illegale cabotage is belangrijk aangezien dit feitelijk de enige manier is waarop Nederland haar eigen transportsector – in het binnenlands transport – kan beschermen tegen oneerlijke concurrentie door bedrijven die met goedkope Oost-Europese chauffeurs rijden. Dat de ILT serieus werk lijkt te maken van de handhaving, is daarom een hart onder de riem voor de vele hardwerkende Nederlandse chauffeurs en de goede transportondernemers.

Binnenkort lees je in Truckstar een verslag van de controle.

Mackdag 2012 was heerlijk
De print van de digitale tachograaf van de Roemeense chauffeur wordt van boven tot onder geïnspecteerd op onvolkomenheden.

Dossier Cabotage
Ook trucks van Nederlandse transportbedrijven worden gecontroleerd.

 

6 Reacties
  1. Iedereen klaagt over het werk en TERECHT!
    Het afgelopen jaar zijn er ruim 10.000 werkeloze chauffeurs bij gekomen,in deze maand februari gaan we de 25.000 grens werkeloze chauffeurs over.
    De oplossingen worden nog al verschillend gezien ik kan jullie vertellen dat de liberalisering daar samen met de recessie de vrachtprijzen helemaal naar de kloten hebben geholpen.Nu(0,28ct/km)en voor hun is de enigste manier om te overleven zich te concentreren op de westerse markt waar nu de prijzen al maar zakken.DIT IS DE WERKELIJKE REDE DAT BIJ ONS ZO VEEL BEDRIJVEN FAILLIET GAAN!
    Maar wat gaan we er aan doen?
    Wel ik wacht niet op zeveraars van bonden of politiek maar heb de oplossing gevonden in een sluitend systeem tegen cabotage.
    Veel van deze vrachtauto s uit het oosten hebben namelijk nog een oude euro 3 motor,doordat in landen als D,A,CZ,SK,CH,H de maut box is ingevoerd moeten ze voor deze euro 3 auto s daar veel meer betalen per/km en daarom laten zij deze auto s met euro3 motoren nu vooral in landen met een Euro vignet rijden zoals Nederland.
    Hier door is de cabotage ernstig toe genomen tot 40% dit weet minister Schultz ook maar in dit rapport stond ook dat de heterdaadjes door het ILT 10% was en dat klonk haar veel beter in de mond dus dat is wat zij naar buiten bracht,maar bij controles op bedrijven en achteraf war het percentage veeeeeel meer.
    Hier in licht volgens mij ook de enigste snelle oplossing als wij aan kunnen tonen dat van deze buitenlandse vrachtauto s veel met een euro 3 motor rijden dan kunnen we de politiek dwingen tot snelle invoer van de mautbox met cabotage slot.(100% cabotage uitsluiten)wand de euro 3 motor stoot namelijk 2 keer zo veel co2 uit en 3 keer zo veel Nox gassen als de euro 4/5 en als wij aankunnen tonen dat er dus veel meer euro 3 hier rond rijden dan zal de minister van milieu de emissie berekeningen op nieuw moeten doen en met 20/30% naar boven moeten bij stellen.
    Dit kost de staat dan miljoenen en dat is de stok achter de deur om deze invoer versnelt in te voeren.
    Werkeloze chauffeurs interesseert de politiek niks maar gezichtsverlies en terug betalen hebben ze een hekel aan.
    Hier voor heb ik jullie hulp nodig: de overgang van euro 3 naar 4/5 is heel eenvoudig te zien aan het missen van de Ad Blue tank.
    In de jaren 2006/2007 zijn de euro 3 massaal ingewisseld tegen de betere euro 4/5 en die overgang ging met de invoering van de Ad Blue slecht bij 2 modellen was dit anders de MAN met de comman rail motor (euro4) en de Scania die het tot euro 5 zonder Ad Blue kan maar dit is wel duidelijk aan de uitlaat demper te zien.Scania ging namelijk toen over van de vierkante demper op de rvs cilindrische demper.
    Dus een beetje chauffeur kan zo zien of een auto nog een vuile euro 3 is.
    op deze site heb ik alles met foto s verduidelijkt en roep ik op om foto s van vuile euro 3 auto s met zichtbaar kenteken op te sturen!
    https://www.facebook.com/groups/584123848342608/ CHAUFFEURS VOOR EEN BETER KLIMAAT.(Facebook)

  2. Handhaving daar ligt het probleem!cabotage regels zijn al zo oud als de weg naar Rome.maar de uitvoering en controles zijn gewoon veel minder geworden.TLN en EVO waren zelfs voorstanders van het totaal afschaffen van deze cabotage wet,daar hebben de FNV en CNV een stokje voor gestoken en dankzij de inzet van met name Edwin Atema is cabotage wet weer strafbaar gemaakt en wordt nu uitgevoerd.maar van de 1500 controleurs zijn er nog maar 300 over en die kunnen net 1% van alle transport controleren.dankzij Asscher hebben die er nu 30 man bij gekregen en kunnen we dus 1,1 % controleren en dat in deze moderne tijd…vreemd we kennen meerdere traject controles waar je om 4 km te hard rijden wordt afgerekend…..maar als een hele transport sector kapot gemaakt wordt door goedkope concurrentie uit het Oost blok dan worden we afgescheept door Schultz met het verhaal dat zij dit zal laten onderzoeken en begin volgend jaar met die resultaten zal komen?in Zweden bleek het om ruim 50 % te gaan dat cabotage uitvoerde met uitschieters tot 78 ritten ipv max 3!Opsporingsambtenaren komen met grote regelmaat chauffeurs tegen die al maanden in hun cabine leven zonder familie!4 maanden tot half jaar zijn géén uitzonderingen meer en geld voor een veilige parkeerplaats kunnen deze arme mensen ook niet meer betalen!terwijl eigenlijk de transporteur dit vanzelfsprekend zou moeten vinden dit te betalen voor een veilige plaats voor chauffeur en voertuig!gevolg overvolle vrij parkeerhavens langs snelwegen,op in en uitvoegstroken,en industrie terreinen( die steeds meer moeite doen om deze te mijden!)met alle sociale en praktische (wc,douche)gevolgen van dien.Een plofkip willen we niet in de pan maar deze moderne slavernij staan wij met zijn allen toe?de oplossing is echt simpel.:controle op cabotage door:systeem controles op euro vignet,via camera’s en (1500)controleurs onderweg,verantwoordelijkheid ook leggen bij opdrachtgevers!rijtijden wet zo aanpassen dat de iedere 2 de weekend thuis moet worden door gebracht (ipv nu buiten de cabine)en daar ook op controleren bij de transportfirma’s zelf!11 uur rust verplicht stellen op P plaats met douche en wc en restaurant!de wet gelijk werk gelijk loon beter handhaven en controleren bij bedrijven zelf maar ook op vlieghavens en budget maatschappijen die vliegtickets voor firma s regelen!Bodem prijzen afspreken voor verladers(zij weten donders goed wanneer iemand ver onder de kostprijs een vracht aan neemt dit tentkosten gaat van de chauffeur)en ook hier weer controles op uitvoeren!en als laatste maar ook belangrijkste:KIJK NOU TOCH NIET DE ANDERE KANT UIT EN KLAAG WAAROM DIE ANDEREN NIKS DOEN!MAAR ZEG DIT ACCEPTEER IK NIET EN HIER DOE IK NU WAT AAN!

  3. Even het klokje terugdraaien, gewoon alle cabotage verbieden voor buitenlandse trucks. Zal in ieder land tenminste de binnenlandse markt zuiveren en de oostblokkers enkel nog internationaal inzetbaar zijn, zoals ook de oorspronkelijke gedachte van communautair vervoer was.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie