Vaders en Zn
| 11:00 | Arjan Olsthoorn

Bedrijfsportret: zo vaders, zo zoons bij K. Overdevest Transport

In Truckstar 11 lees je het bedrijfsportret van K. Overdevest Transport. Je hoort het vaak onder chauffeurs: zo vader, zo zoon. Maar bij K. Overdevest Transport werken niet minder dan zeven zonen en zes vaders.

Koos Overdevest begon zijn transportbedrijf in Stompwijk, tegenwoordig zit het in Oud Gastel. En was er in 1986 één auto, nu zijn het er 45. Het terrein staat propvol en dus is het niet gek dat de broers Koen en Bart een verhuizing overwegen. Het bedrijf groeit uit zijn jasje. De succesformule van het bedrijf is bijzonder containervervoer. De containerauto’s van KOV, zoals ze zichzelf kortweg noemen, kunnen kippen. Alle maten zeecontainers kunnen ook verticaal geladen worden. Verder heeft het bedrijf zijladers die zeecontainers bij de klant neer kunnen zetten. Daarnaast is er nog een dieplader.

Ook bijzonder: KOV was het eerste bedrijf in Nederland dat met een LZV reed. Inmiddels zijn dat er acht. Het gebied dat KOV bestrijkt begint bij de havens van Antwerpen en Rotterdam, en loopt door tot Noord-Frankrijk en het Roergebied.

Koos Overdevest en zijn zonen Koen en Bart
Koos: “Ik wilde boer worden en deed de landbouwschool, maar dat was niets. Mijn schoonfamilie zat in het transport. Ik wilde altijd al voor mezelf beginnen. Zo ben ik er ingerold. Sinds een jaar zit ik officieel niet meer in de zaak, mijn zoons hebben allebei de helft van de aandelen.”

Koen: “Ik ben begonnen als monteur bij Scania. Sinds 2009 werk in in de zaak. Ik doe de planning maar op zaterdag wil ik nog wel eens bijspringen in de garage.’’

Bart: “Ik deed MBO Landbouwmechanisatie, maar kwam terecht als uitvoerder in de wegenbouw. Twee jaar geleden kwam ik ook in de zaak. Ik doe de werkplaats en het personeel.”

Vaders en Zn

Koos Overdevest en zijn zonen Koen en Bart (rechts).

Dirk van den Heuvel en zijn zoon Dirk
Dirk sr.: “Ik ben 74 en ging negen jaar geleden met pensioen. Ik werkte toen bij De Rijke. Bij KOV werk ik drie dagen per week en deel een auto met Mick. Dit bedrijf is perfect, ik wou dat ik hier twintig jaar eerder gewerkt had. Alles blijft menselijk.”

Dirk jr.: “Ik ben zes maanden chauffeur. Hiervoor heb ik tien jaar in de steigerbouw gezeten. Dat was ook leuk, maar wel zwaar. Werken bij KOV bevalt prima, ik heb geen moment spijt gehad. Het leuke aan dit vak is dat je steeds andere dingen doet en dat je lekker op weg bent.”

Vaders en Zn

Dirk van den Heuvel sr. en zoon Dirk jr.

Mick Uitman en zijn zoon Stephen
Mick: “Ik had een transportbedrijf met zeventien auto’s. In 2008 begon de crisis en toen ging het mis. Sinds kort heb ik alles netjes afgerond. Via-via ben ik bij KOV terechtgekomen. Ik rijd twee dagen per week en deel een Scania R450 met Dirk. Het voordeel van rijden is dat ik lekker op mezelf ben.”

Stephen: “Ik ben nu 26 en rijd al vanaf mijn achttiende. Voordat ik hier terechtkwam, deed ik internationale verhuizingen. Dan reed je met zijn tweeën of alleen. Ter plaatse werden verhuizers ingehuurd voor het laden of lossen. Ik werk pas net bij KOV en rijd met een kipper. In de haven haal ik containers met schroot of houtkorrels op. De lading stort ik bij de klanten en dan neem ik de lege bak weer mee.”

Vaders en Zn

Mick en Stephan Uitman.

André Balkema en zijn zoon Michael
André: “Ik werk nu drie jaar hier en zit op een LZV. Rijden met zo´n combinatie is even wennen maar verder niet zo moeilijk. Het rijden met een LZV heeft één groot nadeel en dat is het eindeloze koppelen. Maar een bedrijf zoals dit kom je niet veel meer tegen. Het is hard werken en daarvoor word je goed beloond. Ook is het leuk om met je eigen zoon in één bedrijf te zitten.”

Michael: “Ik werk hier net iets langer dan mijn vader: drie en een half jaar. Ik heb hier heel afwisselend werk met een iso-systeem. Daarmee kun je containers overtrekken. Ook ik kan verticaal laden en kippend lossen.”

Vaders en Zn

André Balkema en zijn zoon Michael.

Johan Noordzij en zijn zoon Dennis
Johan: “Ik loop hier het langst van allemaal. Die rode Volvo op de foto, die is van mij. Ik heb toen negen jaar hier gereden. Na een poosje ben ik voor mezelf begonnen, maar de klant waar ik voor reed wilde mij niet kwijt. Ik rijd nu voor hem maar als er te veel werk is, gaat de rest daarvan naar KOV. Ik gebruik ook een chassis van KOV en mijn vrachtauto is er in onderhoud. Bij mijn zoon Dennis, en dat doet hij heel goed.”

Dennis: “Als ik rijd, dan is dat op die torpedo. Dan moet je denken aan chassis wegbrengen en af en toe invallen als er iemand ziek is. Want normaal gesproken ben ik monteur. Ik heb eerst bij een fietsenmaker gewerkt, maar toen vroegen ze of ik hier wilde komen sleutelen. Ik kan aan de auto zien hoe de chauffeur is.”

Vaders en Zn

Dennis en zijn vader Johan Noordzij.

Rini Mol en zijn zoon Rick
Rini: “Ik zat in de containers en betonelementen en heb 26 jaar bij dat bedrijf gewerkt. Toen zocht ik een nieuwe uitdaging. Via-via ben ik bij K. Overdevest Transport terechtgekomen. Het bevalt me hier prima want ze geven je veel vrijheid. Ik rijd containers die verticaal geladen worden. Daar duwen ze beendermeel in. Ik maak zelf afspraken met de klant. Natuurlijk wel in overleg met KOV.”

Rick: “Ik heb mijn opleiding gedaan bij Darvi en reed als bijrijder met keukens. Via mijn vader ben ik hier terechtgekomen. Ik ben begonnen in de opslag en de garage. Toen ik mijn rijbewijzen had, ben ik gaan sturen. Koen en Bart zijn veel meer collega’s dan bazen. Ze zijn jong en je kunt alles tegen ze zeggen. Ik heb een nieuwe auto en je krijgt de vrije hand met lampjes en zo. Ze houden rekening met je. Ik vind het leuk om met mijn vader in hetzelfde bedrijf te werken. We bellen veel.”

Vaders en Zn

Rini en Rick Mol.

Het volledige bedrijfsportret van K. Overdevest Transport lees je in Truckstar 11. Nooit meer een verhaal missen? Word dan abonnee!

1 Reactie
Meepraten? Schrijf hier jouw reactie