Amerikanen testen inspecties op afstand
| 13:58 | Korneel Luth

Amerikanen testen inspecties op afstand

In Amerika wordt momenteel een systeem getest waarbij trucks rijdend en op afstand worden gecontroleerd.

Het draadloze controle-systeem voor voorbijrijdende trucks wordt getest door de Amerikaanse inspectiedienst Federal Motor Carrier Safety Administration (FMCSA), en doet veel denken aan de Europese plannen voor een op afstand uitleesbare digitacho.

De test is onderdeel van het zogeheten Smart Roadside Initiative en werkt alsvolgt: In tegenstelling tot de Europese wegen, zijn er in Amerika langs alle interstates en hoofdwegen zogeheten ‘weigh stations’ of ‘inspection stations’. Als die geopend zijn, staat dit langs de weg aangegeven en moet iedere passerende truck van de weg af om gewogen en eventueel gecontroleerd te worden.

Amerikanen testen inspecties op afstand
Is zo’n weigh station open, dan moet je als chauffeur naar binnen. Is ie ‘closed’, dan mag je gewoon doorrijden.

Automatisch versturen van informatie

Met het SRI-systeem in werking wordt echter bij het naderen van een weigh station bepaalde informatie over de truck en de chauffeur naar het weigh station verstuurd. Hieronder bevinden zich ook de rij- en rusttijden.

Als alle gegevens verstuurd zijn, worden die gecombineerd met bestaande database-gegevens van het betreffende transportbedrijf en de chauffeur. Als er geen overtredingen of andere onvolkomenheden tussen alle data zitten, krijgt de chauffeur een groen licht te zien en is de draadloze controle voorbij; de chauffeur mag doorrijden, of moet eventueel nog slechts over een weegbrug. Klopt er echter iets niet? Dan moet de chauffeur alsnog het inspection station binnenrijden voor een controle.

1.000 trucks van 10 transportbedrijven

De test met het op afstand uitlezen van trucks duurt tot 2017. Zo’n duizend trucks van tien grote transportbedrijven doen er aan mee en de betreffende weigh stations bevinden zich in de staten North Carolina, Kentucky, Tennessee, Georgia en Mississippi.

Tussen 2007 en 2011 zijn tijdens een eerdere test, waar slechts enkele trucks bij betrokken waren, alle kinderziektes van het systeem aangepakt en opgelost.

Amerikanen testen inspecties op afstand
Door op afstand trucks en chauffeurs te controleren kan efficiënter gewerkt worden. Bovendien is de gedachte dat men zich beter aan de regels gaat houden, wat het transport veiliger moet maken.

Amerikanen testen inspecties op afstand
Door kunnen rijden scheelt tijd en geld en is daarom ook goed voor het transport.

1 Reactie
  1. Het is slechts een uitbreiding op een bestaand systeem dat pre-pass heet. Het is al ruim 10 jaar operationeel in alle staten maar het heeft ook zijn nadelen. Ik zelf gebruik het niet. Het kost mij namelijk meer geld dan wat die paar minuten over de scale heen rijden kosten. Ik gebruik namenlijk nog gewoon de ouderwetse logboeken en kan zo nog een beetje klooien. Zoals met de nieuwe regeling dat je in 8 uren een half uur pause moet maken. Ik doe dat nooit. Ik rij gewoon 11 uur aan een stuk en gebruik de normale vertragingen onderweg om dat half uur in te vullen. Met pre-pass en electronische logboeken zou ik dit niet meer kunnen doen. De redden waarom ze dit willen invoeren samen met het verplichten van de electronische logboeken is voor de grote bedrijven de kans te geven alle kleine bedrijven en eigenrijders er uit te werken. Dit doen ze samen met de vakbonden die op die manier meer leden willen krijgen. De bonden en de grote bedrijven hebben een sterke lobby in Washington DC en zeker nu met de democraten aan de macht kunnen zij veel bereiken. En om even kort mijn probleem daarmee aangeven is dat nu verdien ik ruim het dubbele van wat ik bij een groot bedrijf kan verdienen. Grote bedrijven hebben hier de neighing om hun chauffeurs lang te laten wachten op een terug lading. Dit kan oplopen tot een hele week en dat alles is onbetaald. En als er dan een rit voor je is dan is het niet gegarandeerd dat je genoeg mijlen krijgt om verloren tijd goed te maken.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie