*

Actie op stoep Dinotrans Lübeck
| 12:02 | Truckstar Redactie

Actie op stoep Dinotrans Lübeck

Op zaterdag 31 augustus voerde de Duitse tak van Actie in de Transport actie bij Dinotrans in Lübeck.

Met zestig luid toeterende trucks reden onze Duitse collega’s, vergezeld door leden van de Duitse chauffeursbelangengroep Kraftfahrer-Clubs Deutschland (KCD) naar het Duits-Letse transportbedrijf waar het allemaal mee begon: Dinotrans. Het transportbedrijf dat Filipijnse chauffeurs inzet in het Europese wegtransport.

Toen dit nieuws via Truckstar.nl bekend werd, barstte de bom. Op Facebook begon de Nederlandse chauffeur Mark Vos de pagina Actie in de Transport, die in een week tijd maar liefst 10.000 volgers kreeg en inmiddels een heel aantal acties in Nederland op haar naam heeft staan.

Demonstratie tegen social dumping en voor controle cabotage

Er is echter ook een Duitse afdeling en die nam zaterdag samen met KCD-leden polshoogte in Lübeck om te demonstreren tegen de sociale dumping in het wegtransport en om een scherpere controle op (illegale) cabotage af te dwingen.

Zo’n zestig trucks en een groep van minstens honderd chauffeurs verzamelden zich om 10:00 uur ’s ochtends in de haven van Lübeck. Om 10:30 vertrok het konvooi richting de Spenglerstraße en het terrein van Dinotrans.

Terrein Dinotrans leeggehaald

Tot ieders verrassing bleek het bedrijf echter de dag ervoor volledig leeg gehaald. “Voelen ze nattigheid?” vraagt Arjan van Erven zich af. Hij is één van de mensen achter de Nederlandse poot van Actie in de Transport en was ook in Lübeck aanwezig.

Bij aankomst op het bedrijventerrein in Lübeck was het overigens direct duidelijk waar het om gaat. Hier staan net als op duizenden andere locaties door heel West-Europa talloze Oost-Europese chauffeurs te wachten op een volgende lading.

Niets tegen buitenlanders

“Wij hebben niets tegen buitenlanders. We vechten in ons eigen land voor ons bestaan”, zegt KCD-voorman Ingo Schulz tegen de Duitse krant Neues Deutschland. “Het is juist slecht voor buitenlanders als zij, de armsten van de armsten, met schijnheilige beloftes naar West-Europa gelokt worden om hier ver onder de gemiddelde tarieven en salarissen – voor drie tot vierhonderd euro – wekenlang moeten werken”, vervolgt Schulz.

Maut-systeem gebruiken voor cabotage-controle

Vooral de illegale cabotage moet aangepakt worden. Duitsland heeft met haar maut-systeem volgens Schultz de perfecte techniek voorhanden om daar streng op te kunnen controleren. Tot nu toe wordt dit systeem alleen maar gebruikt om tol te heffen en statistieken mee bij te houden.

Europarlementariër aanwezig

Er was tevens een Duitse Europarlementariër aanwezig: Jutta Steinruck (SPD). Zij sprak haar steun uit aan de chauffeurs en beloofde het pleidooi van de chauffeurs mee te nemen naar de discussies in het Europees Parlement in Brussel.

Een chauffeur uit Hamburg vroeg Steinruck: “Maakt u alstublieft duidelijk wat voor een toestand dit is! Op een goed moment houden we geen demonstraties meer, maar sluiten we de snelwegen af!”

Volgens Schulze was de actie in Lübeck een succes. Ook aanwezig waren enkele Denen en Nederlandse afgevaardigden van Actie in de Transport waaronder voorzitter Joop van Rooij en Arjan van Erven. In oktober volgen er tevens acties in Göteborg in Zweden en in het Belgische Luik.

Openingsfoto: Facebook/Josephine van den Biggelaar

Foto onder: Facebook/Andre Teeld

Actie op stoep Dinotrans Lübeck
Het verlaten pand van Dinotrans in Lübeck.

http://admin.truckstar.nl/media/uploads/media/2013-09-02/Dinotrans_Lubeck.jpg.570x570_q85.jpgActie op stoep Dinotrans Lübeck
Meepraten? Schrijf hier jouw reactie