A9: nieuwe megaklus begonnen
| 16:24 | Korneel Luth

A9: nieuwe megaklus begonnen

Deze week is Rijkswaterstaat begonnen met een nieuwe megaklus: het verbreden van de A9 Gaasperdammerweg.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Forse verbreding A9 Gaasperdammerweg

De verbreding van de A9 Gaasperdammerweg is onderdeel van een nog veel groter wegproject: de aanpak van de snelwegen tussen Schiphol en Almere: SAA.

De A9 Gaasperdammerweg wordt flink aangepakt, zoals goed te zien is op bovenstaande video. De weg krijgt twee keer vijf rijstroken en een wisselstrook. Nu heeft de weg slechts twee keer twee rijstroken en aan weerszijden spitsstroken. Die spitsstroken werden enkele jaren geleden aangelegd als tijdelijke maatregel om het verkeer een klein beetje lucht te geven.

Veel robuuster

Het nieuwe ontwerp is echter veel robuuster. In de toekomst zal – ook tijdens de spits – de doorstroming beter zijn. Bovendien wordt de weg een beter alternatief voor de A10 en zeker niet onbelangrijk: als het op de A10 een keer mis gaat, is de A9 Gaasperdammerweg een goede omleidingsroute.

In totaal wordt er zeven kilometer weg verbreed. Daarvan wordt drie kilometer in een nieuw te bouwen tunnel gelegd. Deze tunnel zal bestaan uit vijf tunnelbuizen: één voor de wisselstrook, twee met drie rijstroken en twee met twee rijstroken. Tevens komt er een nieuwe brug over het riviertje de Gaasp.

Werkzaamheden begonnen

Zoals gezegd zijn deze week de werkzaamheden gestart en is men begonnen met het kappen van bomen, het maken van de bouwkuip, het slopen – dan wel aanpassen van viaducten, en het bouwen van de nieuwe brug over de Gaasp.

In 2016 wordt begonnen met het bouwen van de nieuwe tunnel. Die moet een jaar later in ruwbouw af zijn. Vervolgens hebben Rijkswaterstaat en aannemers-combinatie IXAS nog drie jaar nodig voor het afbouwen van de tunnel, aanpassen van knooppunt Holendrecht en het aansluiten van alle wegdelen op elkaar.

SAA: Schiphol-Amsterdam-Almere

In 2020 moet het project klaar zijn. Het gehele SAA-project is echter al een tijdje gaande en voorzag eerder al in extra rijstroken op de A10-Oost en de A1 tussen de knooppunten Watergraafsmeer en Diemen.

Mooie plaatjes bouw brug A9
Net als bij knooppunt Holendrecht, wordt ook de aansluiting bij knooppunt Diemen op de A1 vernieuwd. Die omvat de bouw van een nieuwe brug over het Amsterdam-Rijnkanaal.

Nieuwe brug Amsterdam-Rijnkanaal

Een ander onderdeel is de bouw van een nieuwe brug momenteel over het Amsterdam-Rijnkanaal voor verkeer dat vanaf de A9 de A1 op draait richting ’t Gooi en Almere, en verkeer vanuit die richting de A9 op. In 2016 zal de nieuwe brug over het Amsterdam-Rijnkanaal klaar zijn, evenals het nieuwe aquaduct onder de Vecht bij Muiden.

Tussen de knooppunten Diemen en Muiderberg wordt de A1 namelijk driehonderd meter naar het zuiden verlegd. De A1 wordt tevens verbreed naar twee keer vijf stroken en een wisselbaan. Hier zijn de werkzaamheden al enige tijd gaande en ook dit project is pas in 2020 afgerond.

Andere plekken waar ook gewerkt wordt in het kader van het SAA-project zijn: het verbreden van de A6 vanaf knooppunt Muiderberg tot knooppunt Almere, inclusief de bouw van de Tweede Hollandse Brug en de verbreding en verdiepte aanleg van de A9 ter hoogte van Amstelveen.

Daarnaast wordt momenteel de A9 ter hoogte van Badhoevedorp verlegd zodat de weg om Badhoevedorp komt te liggen. Hiervoor wordt tevens knooppunt Badhoevedorp heringericht.

A9: nieuwe megaklus begonnen
Het SAA-project is gigantisch. De omlegging van de A9 bij Badhoevedorp hoort er overigens niet bij, maar sluit er wel goed op aan.

Opsteker voor het wegtransport

Het SAA-project is het grootste wegenpproject uit de geschiedenis van ons land. Het project is op meerdere manieren een opsteker voor de economie, en het wegtransport in het bijzonder.

Het transport is onmisbaar bij de aanleg en uitvoering van alle projecten; het levert flink wat werk op. Daarnaast zal een veel robuuster wegennet rond onze hoofdstad het aantal verloren rij-uren in de toekomst doen afnemen.

Mooie plaatjes bouw brug A9
Het wegvervoer profiteert van alle werkzaamheden. Er moeten gigantische hoeveelheden zand en bouwmaterialen aangevoerd worden, net als graafmachines, heimachines, aggregaten en wat al niet meer.

Lees ook:

Mooie plaatjes bouw brug A9

Omlegging A9 in volle gang

Heipalen schieten de grond bij aquaduct Muiden

Bouw nieuwe brug A9 begonnen

Minister stuurt eerste zandtruck A1/A6 op pad

Verbreding A10-Oost gaat snel

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie