DAF XF op waterstof
| 09:15 | Arjan Olsthoorn

We rijden als eersten de DAF XF op waterstof

In de zoektocht naar een emissie-loze vrachtwagen kiest DAF een net iets andere route dan de andere fabrikanten.

Bekijk de video onderaan de pagina

Het Klimaatakkoord van Parijs betekent dat er in 2025 vijftien procent minder CO2 uitgestoten mag worden ten opzichte van 2019. In 2030 is dit percentage zelfs opgelopen tot dertig procent. Om die doelstellingen te halen moet ook het wegtransport zijn steentje bijdragen door de inzet van trucks met minder uitstoot.

De eerste oplossingen voor emissie-loos transport zijn inmiddels leverbaar in de vorm van volledig elektrisch aangedreven vrachtwagens. Grootste uitdaging hierbij is het verkrijgen van een zo groot mogelijke actieradius bij een zo hoog mogelijke laadcapaciteit. Momenteel varieert de actieradius van een elektrische truck van ruim 100 tot 300 kilometer. Dat is in veel gevallen voldoende voor het distributie- en stadsvervoer maar voor nationaal transport is het vooralsnog geen oplossing. Verder zijn er bij een massale overgang naar elektrisch rijden nog wel wat andere uitdagingen op te lossen zoals een afdoende laadinfrastructuur aanleggen en een elektriciteitsnet dat de gigantische vraag aan kan.

Brandstofcel

Vandaar dat diverse fabrikanten alternatieven ontwikkelen zoals door waterstof aangedreven trucks. Waterstof heeft een aantal voordelen. Ten eerste zorgt het bij montage van meerdere tanks voor een grotere actieradius. Het tanken gaat sneller dan het opladen van een elektrische truck en er zijn minder zware accu’s nodig. Bij de meeste truckfabrikanten bestaat de techniek uit een brandstofcel die waterstof omzet in elektriciteit en water waarmee, door tussenkomst van een accu, een elektromotor wordt aangedreven. De waterdamp wordt via de uitlaat afgevoerd. De accu zorgt voor de opslag van elektriciteit om de schommelingen van de productie door de brandstofcel op te kunnen vangen. Dit is noodzakelijk omdat een brandstofcel gebaat is bij een zo constant mogelijk proces. Zo is er altijd elektriciteit voorhanden om te rijden en te versnellen.

Tekst gaat verder onder de foto’s

De productie van waterstof is vooralsnog geen energie efficiënte oplossing. Toch kan dit super interessant zijn. Denk daarbij aan de overtollige elektriciteit vanuit windmolens en zonnepanelen. Door dit om te zetten in waterstof heb je ineens de mogelijkheid deze op te slaan.

Paccar

Binnen het Paccar concern  heeft  DAF de gelegenheid gekregen een andere weg bij de ontwikkeling van een zero-emissie (middel)lange afstandstruck in te slaan. In de Verenigde Staten test Paccar de inzet van waterstofaandrijving met brandstofcel techniek. Daarbij werkt men samen met Toyota dat al de nodige kennis heeft op dit gebied. Binnen Paccar is DAF de motorenleverancier en zij ziet nog een belangrijke rol voor de aloude verbrandingsmotor, maar dan gevoed met waterstof in plaats van diesel of LNG.

Verbrandingsmotor

Om de truck op waterstof te laten rijden, kiest DAF dus niet voor de brandstofcel maar – het aloude – principe van de verbrandingsmotor. Raoul Wijnands, project manager testing bij DAF Trucks: “Die motor hebben we toch al en met aanpassingen kunnen we hem op waterstof laten draaien. Het grote voordeel is dat we gebruik maken van de bekende architectuur van de truck waarbij we in feite alleen de dieseltanks vervangen door waterstoftanks. Je hebt dus geen rek met tanks achter de cabine nodig of een dure brandstofcel in combinatie met elektromotoren en zware accu’s. Bovendien heeft een brandstofcel heel veel koeling nodig en is de kwaliteit van de gebruikte waterstof van belang. Als daar onzuiverheden inzitten dan verstoppen de membranen en valt de cel stil.  Een verbrandingsmotor heeft daar geen last van.”

Tekst: Freek Mulder en Robert Servaas
Fotografie: Maurice Volmeyer

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."


De volledige rij-indruk van de DAF XF Hydrogen lees je in Truckstar 3.

Truckstar 3

3 Reacties
  1. dit is zeker een perfecte methode dat niet het hele wagenpark naar de schroot moet voor het milieu dus jullie hebben een perfecte oplossing die ik zeer top vind ik wens jullie veel succes met deze prachtige trucks die de toekomst hebben

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie