| 12:05 | René Grünfeld

VW wil via Navistar naar Amerika

De Volkswagen-groep, eigenaar van MAN en Scania, wil via Navistar vaste voet op Amerikaanse bodem krijgen. Als eerste stap hebben de Duitsers 16,6 procent van de Navistar-aandelen gekocht.

Navistar is de fabrikant die de roemruchte International trucks bouwt, maar in vergelijking met merken zoals Kenworth, Peterbilt, Mack, Freightliner en Volvo is het relatief klein. Sterker nog: VW redt Navistar van de ondergang. De malaise bij de truckbouwer uit Lisle, Illinois is het directe gevolg van een foutieve beslissing van topmanager Dan Ustian in 2001.

productdetail_gallery_lonestar2_dt_1280x450

Uitlaatgasnormen

In die tijd werden uitlaatgasnormen voor trucks vastgesteld en net als in Europa zouden ze stapsgewijs worden ingevoerd. Maar waar andere fabrikanten SCR met AdBlue kozen om de aan de normen te kunnen voldoen, zette Navistar in op EGR (uitlaatgasrecirculatie). Scania en MAN deden dit ook, maar zij voegden er later SCR aan toe als EGR ontoereikend bleek. Bij Navistar echter bleef Dan Ustian halsstarrig vasthouden aan EGR. Het is de truckbouwer tot op de dag van vandaag niet gelukt om alleen daarmee aan de strenge Amerikaanse milieunormen te voldoen en daarom zijn de N9, N10 en N13 diesels alsnog met SCR uitgerust.

Miljardenschuld

Het mislukte avontuur heeft Navistar met een miljardenschuld opgezadeld en het marktaandeel gedecimeerd. Voor Volkswagen een buitenkans, want de grootste personenautofabrikant ter wereld is een dwerg op de Amerikaanse truckmarkt. Met de technische kennis en ervaring van Scania en MAN in huis, wil VW Navistar uit het slop te trekken en vaste voet op Amerikaanse bodem krijgen.global_products_trucks_hero_02

De allergrootste

Tegelijkertijd denkt VW goedkoper te kunnen produceren door via Navistar hardware zoals complete aandrijflijnen op de Amerikaanse markt te verkopen, evenals geavanceerde hulpsystemen waarmee trucks zelfstandig kunnen rijden. De ontwikkelingskosten kunnen op die manier beter uitgesmeerd worden. “Dit is een nieuwe stap in ons streven om ook de grootste te worden op de wereldwijde markt voor bedrijfsvoertuigen”, zegt Andreas Renschler, CEO van Volkswagen Truck & Bus dan ook.

Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht

 

 

3 Reacties
  1. Het zal wel net zo gaan als met Daimler/Freightliner. We zullen wel nooit een Mercedes Actros zien in Noord-Amerka omdat ze daar alle technologie van Mercedes (lees: Detroit) in een Freightliner stoppen. Blijven nog altijd rammelbakken.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie