| 12:00 | Truckstar Redactie

Volvo presenteert nieuwe FM

Vertrouwde cabine, onderhuids veel technische noviteiten.

Volvo toonde de de afgelopen twee weken al de nodige foto’s van de nieuwe Volvo FM middels de ‘Paparazzi Challenge’ fotowedstrijd. Vandaag treedt het merk naar buiten met officiele persinformatie. 

De nieuwe FM oogt vertrouwd, maar onderhuids is er veel veranderd aan Volvo’s middellange afstandstruck. Tot de nieuwe voorzieningen behoren onder andere een verbeterd cabine-interieur en het onlangs geintroduceerde Dynamic Steering-systeem dat het stuurgedrag van de truck optimaliseert.

Claes Nilsson, president van Volvo Trucks omschrijft de nieuwe FM als volgt: “De nieuwe Volvo FM kan eenvoudig worden aangepast aan individuele wensen. In de voetbalsport zou je zeggen dat de FM een allroundspeler van onschatbare waarde is die continu uitstekende prestaties levert wanneer dat nodig is.” Een omschrijving die de lading dekt, aangezien een truck als de FM ingezet kan worden binnen een zeer brede range van toepassingen. 

Interieur
Ondanks dat Volvo niet de nieuwe FH cabine als basis gebruikt voor de FM, vertoont de binnenkant van de nieuwe FM grote gelijkenissen met dat van zijn grotere broer. Volvo gebruikt dezelfde zachte materialen en kleuren en het design van het dashboard volgt grotendeels dezelfde lijnen als dat van de FH. 

Volvo past de indeling van de FM-cabine zodanig aan, dat er meer ruimte en opbergcapaciteit voorhanden is dan voorheen. Ook verbeterde Volvo de zitpositie van de chauffeur. Zo zijn de rugleuningen van de FM-stoelen 10 millimeter dunner dan bij de vorige FM. Meer beenruimte en instelmogelijkheden van de stoelen zijn hiervan het resultaat. 

Volvo presenteert nieuwe FM 
De nieuwe Volvo FM biedt meer leef- en opbergruimte dan zijn voorganger.

Exterieur 
Aan de buitenkant is de nieuwe FM vooral te herkennen aan het nieuwe front dat in de stijl van de nieuwe FH is opgetrokken.  Het zijprofiel van de FM is minder ingrijpend aangepast, maar een kenner ziet dat de cabine iets hoger is geplaatst dan bij de vorige FM. Dat is gedaan om ruimte te bieden aan de Euro-6 motoren.  

I-Shift
Opmerkelijk detail bij de nieuwe FM is de bediening van de I-Shift versnellingsbak. De bediening daarvan is verhuisd naar het dashboard; iets wat nog niet zo is bij de nieuwe FH. De kenmerkende ‘knobbel’ naast de bestuurderstoel verdwijnt daarmee. 

Bedieningsgemak is voor de FM een sleutelwoord. Dat  is onder andere terug te zien in de nieuwe mobiele applicatie ‘My Truck’ die de chauffeur kan downloaden en waarmee een aantal truckfuncties zoals kan worden ingesteld en gecontroleerd met een smartphone. Daartoe behoort onder andere bediening van de standkachel. 

Rijeigenschappen
Onderhuids is er veel veranderd om de rijeigenschappen van de FM te verbeteren. Volvo past onder andere nieuwe geoptimaliseerde schokdempers, voorveren met voorspanning en compleet andere geometrie toe. Achteraan is de nieuwe stabilisator dichter bij de koppelschotel geplaatst, waardoor de torsiekrachten van de oplegger worden geneutraliseerd. “Bij de ontwikkeling van de nieuwe Volvo FM konden we profiteren van onze laatste innovaties. Het rijden op de weg verloopt vloeiender, met een betere rolstabiliteit. Het I-See-systeem, dat het dieselverbruik met wel 5% kan verlagen, is nu ook leverbaar op de FM”, aldus Claes Nilsson.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Dynamic Steering
Ook wordt de FM geleverd met het nieuwe Dynamic-Steering systeem waarbij een elektromotor het hydraulische stuursysteem extra bekrachtigt naar gelang de rijomstandigheden . Dat zorgt er op de snelweg voor dat oneffenheden in het wegdek gecompenseerd worden. Tijdens het manouvreren zorgt Dynamic steering voor extra verlichting van het stuurgedrag. Het systeem biedt volgens Volvo meer comfort en vergt minder kracht van de chauffeur, waardoor het risico van overbelasting vermindert. 

Flexibel en efficiënt
Eigenlijk is de FM een compleet nieuwe truck, die alleen de cabine van zijn voorganger gebruikt. De veranderingen vertalen zich verder in een lager eigen gewicht, nieuwe asconfiguratis, verhoogde chassisflexibiliteit. Dat lagere eigengewicht zorgt voor een besparing tot maximaal 75 kilo voor een standaard 4×2 trekker.

Euro-6 
De nieuwe Volvo FM wordt geintroduceerd met de nieuwe 13-liter Euro-6 motor die we ook al kennen van de FH. Daarnaast biedt Volvo een 11-liter krachtbron die eveneens is aangepast aan de eisen voor Euro-6. De D13 is verkrijgbaar met 420 tot 500 pk, terwijl de D11-motor het vermogensbereik omvat van 330 tot 450 pk.

De Volvo FM wordt in april voor het eerst officiëel aan het publiek getoond op de Commercial Vehicle Show in Birmingham. De productie voor Europese klanten gaat van start in september van dit jaar. 

Volvo presenteert nieuwe FM 
Vernieuwde cockpit met I-shift bediening op het dashboard.

Volvo presenteert nieuwe FM
Het nieuwe FM-front oogt dynamisch en modern.

 

2 Reacties
  1. dit is geen nieuwe volvo FM dit is een geupdate volvo FM vreemd dat ze de cabine van de FH niet hebben meegenomen en de spiegels ook niet alleen de voorkant hebben ze verandert en het interieur maar bij mercedes is de cabine lijn vanaf de actros tot de atego helemaal doorgetrokken en volvo doet dat niet heel vreemd

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie