| 12:26 | Freek Mulder

Volvo, Daimler en Traton samen in een oplaadnetwerk voor trucks

Volvo Group, Daimler Truck en de Traton Group gaan samenwerken om een oplaadnetwerk voor batterij-elektrische trucks op te zetten. Het netwerk moet geschikt zijn voor het opladen van trucks voor het zware transport en de lange afstand en zal door heel Europa worden uitgerold.

Het grote struikelblok rondom batterij-elektrisch rijden is naast de nu nog beperkte actieradius de beschikbare laadinfrastructuur. Kortom; het aantal laadmogelijkheden onderweg is tot op de dag van vandaag te beperkt. Door dit initiatief willen de fabrikanten de acceptatie van elektrisch rijden bij transporteurs vergroten en daarmee het klimaatneutraal vervoer en het halen van de Europese milieudoelstellingen (Green Deal) ondersteunen.

Men heeft gekozen voor een joint venture waarin alle partners een gelijk aandeel krijgen. Vanaf 2022 moeten de activiteiten worden uitgerold. Het uiteindelijke doel is om circa 1.700 oplaadpunten te realiseren. Dit zullen openbare laadpunten worden waar men ongeacht het truckmerk kan opladen. De samenwerkende fabrikanten zijn voornemens om zelf circa 500 miljoen te investeren. Daarnaast zal men een beroep doen op overheidssubsidies en kunnen eventueel extra partners instappen. De onderneming zal vanuit Amsterdam gaan opereren. Overigens is er nog het nodige werk te verzetten. De verwachting is dat er in 2030 binnen Europa zo’n 50.000 snellaadpunten voor trucks nodig zullen zijn. De eerste stappen richting die aantallen worden met rasse schreden gezet.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie