Haringvlietbrug
| 10:09 | Arjan Olsthoorn

Verkeershinder Haringvlietbrug levert transportsector onnodig veel schade op

Vanwege een tekort aan materiaal en personeel bij het Openbaar Ministerie is het niet mogelijk om de verkeershinder bij de Haringvliet te beperken. Daardoor loopt de transportsector onnodig miljoen euro’s schade op. “Volstrekt belachelijk”, reageert TLN-directeur Jan Boeve in een bericht op de site van TLN.

TLN rekende eerder uit dat een half uur extra reistijd vanwege verkeershinder bij de Haringvlietbrug de transportsector zeker 53 miljoen euro kost. Na verder onderzoek van Rijkswaterstaat blijkt echter dat het rijtijdverlies in de avondspits niet 30, maar zeker 68 minuten bedraagt. Daardoor lopen de kosten voor vervoerders nóg verder op.

Tekort

In gesprek met Rijkswaterstaat is door meerdere partijen opgeroepen om de verkeershinder zoveel mogelijk te beperken. Bijvoorbeeld door tot de renovatie in 2023 beide rijstroken open te houden. Volgens Rijkswaterstaat is dat echter niet mogelijk, vanwege een materiaal- en personeelstekort bij de politie en het OM. Daardoor zouden zij niet kunnen handhaven op de snelheidsbeperking.

“Volstrekt belachelijk”, reageert TLN-directeur Jan Boeve. “Het kan écht niet zo zijn dat vervoerders de komende jaren massaal stilstaan en miljoenen euro’s schade leiden omdat het niet lukt om op tijd een paar flitspalen te plaatsen of een trajectcontrole in te stellen. Vanaf aanstaande maandag gaan de rijkstroken dicht, dus haast is geboden. Hoe moeilijk kan het nou zijn om voor die tijd een mobiele controlepost te installeren? Dat kost ongetwijfeld minder dan 53 miljoen, het bedrag dat onze leden minimaal kwijt zijn als ze tot 2023 op dat traject in de file staan.”

Onmisbaar

Boeve vervolgt: “Deze uitzonderlijke situatie vraagt ook om een uitzonderlijke oplossing. Naast het belang voor de transportsector is de brug onmisbaar voor de bereikbaarheid van de regio, van banen en voor hulpdiensten. Daarom moet het OM en politie alles op alles zetten om de doorstroming te maximaliseren. Anders laten ze niet alleen de transportsector, maar een hele regio deze zomer in de kou staan.”

Kamervragen

De maatschappelijk en economische schade door de gedeeltelijke sluiting van de Haringvlietbrug zijn buitenproportioneel hoog. Daarom riep TLN samen de provincie Zuid-Holland al eerder op om de verkeershinder te minimaliseren en inzicht te geven in de besluitvorming van de gekozen verkeersmaatregelen. Ook stelde verschillende fracties Kamervragen over de gedeeltelijke sluiting van de Haringvlietbrug.

Foto: Rijkswaterstaat

2 Reacties
  1. Vrachtverkeer alleen via de A16, via Moerdijk laten rijden. Deze is jaren geleden aangepast hiervoor. De A29 is nooit aangepast en kan dus al het zware en extra verkeer niet aan terwijl ze wel de A4 al hebben doorgetrokken en het extreem veel drukker is geworden. Echte slimmerds die dat bedacht hebben…

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie