Verkeerde bandenspanning pechoorzaak
| 15:10 | Truckstar Redactie

Verkeerde bandenspanning pechoorzaak

Een te lage bandenspanning is de voornaamste oorzaak van bandenpech bij vrachtwagens.

Om het aantal banden-pechgevallen in Nederland terug te dringen, schreef Rijkswaterstaat onlangs een prijsvraag uit, samen met TLN, EVO, Vereniging VACO en de VerkeersOnderneming Rotterdam.

25 procent minder bandenpech
Doel van de prijsvraag is om het aantal bandenpechgevallen bij vrachtauto’s op de rijkswegen in 2013 te verminderen met 25 procent om zo de veiligheid en doorstroming op de rijkswegen te bevorderen. Daarnaast verbruiken vrachtauto’s met banden op de juiste spanning minder brandstof, gaan de banden langer mee en kunnen ze hoogwaardig hergebruikt worden.

Inschrijvers moesten een complete aanpak indienen om te lage bandenspanning tijdig te signaleren en op te lossen. Voorwaarde was ook dat de prijswinnaars hun initiatief voor 1 april 2012 moeten realiseren.

Winnende oplossingen
Een winnende oplossing was bijvoorbeeld een meetplateau waarmee bandenspanning, bandenprofiel en gewicht kan worden bepaald. De inzender uit Maasdijk gaat het systeem niet alleen voor zijn eigen trucks, maar ook voor die van buurbedrijven beschikbaar stellen. Bij te lage bandenspanning rijden de chauffeurs meteen door naar de bandenboer.

Ook een traditionele oplossing – het controleren en oppompen van banden bij een APK controle van opleggers bij een ferrymaatschappij in Vlaardingen – werd beloond omdat daar een groot aantal vrachtauto’s gecontroleerd wordt. Andere oplossingen waren speciale dopjes op de ventielen waarmee de bandenspanning visueel kan worden bepaald of automatisch via een computerapplicatie kan worden afgelezen. 

Rijkswaterstaat
De acht winnaars ontvangen een stimuleringsbijdrage van maximaal veertig procent van het geïnvesteerde bedrag. De prijsvraag is één van de projecten in het kader van het Uitvoeringsplan Goederenvervoer dat Rijkswaterstaat vorig jaar heeft opgezet om de doorstroming en veiligheid van het goederenvervoer op de weg te bevorderen. 

Regelmatig krijgen vrachtwagens langs de Nederlandse wegen een lekke band, met soms ernstige gevolgen zoals ongelukken of lange files. Onlangs leidde een lekke band van een Duitse truck tot een file van 21 kilometer op de A12 tussen Driebergen en Ede.

Foto: Met de juiste bandenspanning kun je een boel ellende voorkomen, en rij je zuiniger.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie