Verbreding A15 Rotterdam schiet op
| 16:55 | Korneel Luth

Verbreding A15 Rotterdam schiet op

De verbredingswerkzaamheden aan de A15 tussen knooppunt Vaanplein en de Maasvlakte zijn in een vergevorderd stadium.

Eén van de omvangrijkste wegprojecten van Rijkswaterstaat van de afgelopen tijd vindt plaats in de regio Rotterdam: de verbreding van de A15 ten zuiden van de stad en in de Rotterdamse haven.

Vaanplein

Het verbreden van de A15 bestaat uit verschillende, complexe deelprojecten. Eén daarvan is de herinrichting van knooppunt Vaanplein. De afgelopen jaren zijn nieuwe viaducten en fly-overs gebouwd en oude viaducten gesloopt. Bovendien werd een nieuwe wegstructuur aangelegd met parallel-rijbanen. 

Knooppunt Vaanplein is nagenoeg klaar, op enkele asfalteringswerkzaamheden na, en daarmee is één van de grotere deelprojecten bijna afgerond.

Verbreding A15 Rotterdam schiet op
Knooppunt Vaanplein.

Nieuwe Botlekbrug

Een andere, enorme klus is de bouw van de nieuwe Botlekbrug. Afgelopen weekend is ook het tweede brugdek geplaatst. Met de nieuwe Botlekbrug komt er een veel robuustere brugverbinding over de Oude Maas.

De brug ligt zes meter hoger boven het wateropppervlak en zal daarom zal minder vaak open hoeven dan de oude Botlekbrug. Bovendien is de brug breder, met 2×2 rijstroken in plaats van de 2×1 op de oude brug. Een ander, flink voordeel is dat de maximumsnelheid op de nieuwe brug op 100 kilometer per uur komt te liggen, in plaats van de 50 kilometer per uur op de oude brug.

Lees ook: Eerste deel nieuwe Botlekbrug geplaatst

Botlekbrug bereikt hoogste punt
De Botlekbrug en de nieuwe opritten in aanbouw, aan de westzijde van de brug.

Parallel-rijbanen

Op talloze andere plaatsen langs de A15 is de schop ook de grond in geweest. Zo liggen er nu parallel-rijbanen tussen de knooppunten Benelux en Vaanplein. Deze vergroten de wegcapaciteit aanzienlijk en maken daarnaast het verkeersbeeld rustiger. Doorgaand verkeer rijdt nu gescheiden van verkeer dat in- en uitvoegt.

Overigens is er ook een nieuwe parallel-rijbaan aangelegd tussen de knooppunten Vaanplein en Ridderkerk. Die wordt op zondag 5 oktober geopend voor het verkeer. Rijkswaterstaat heeft inmiddels op meerdere drukke trajecten het verkeer op deze wijze ontvlecht, zoals op de A2 bij Utrecht en ’s Hertogenbosch, en de A4 bij Leiden en bij Schiphol. Hiermee ontwikkelt het Nederlandse snelwegennet zich tot een volwassener, moderner en robuuster wegennet. 

Verbreding A15 Rotterdam schiet op
Doorgaand verkeer rijdt nu over de hoofdrijbaan.

Extra strook Thomassentunnel

Nu al open is een derde rijstrook voor verkeer in de noordbuis van de Thomassentunnel. Twee van de rijstroken zijn voor doorgaand verkeer, de rechterrijstrook is bedoeld voor verkeer richting de N57, dat direct na de tunnel de afslag neemt naar de Harmsenbrug.

Verder wordt de A15 tussen Rozenburg en Spijkenisse verbreed naar 2×3 rijstroken, waarbij op een deel van het traject, (Trentweg – Welplaatweg), deze derde strook als een iets smallere spitsstrook wordt uitgevoerd, langs de middenberm.

Het laatste deel van de weg, de N15 naar de Maasvlakte, wordt opgewaardeerd tot snelweg-status en wordt A15.

Verbreding A15 Rotterdam schiet op
Aan het laatste stuk weg wordt weinig veranderd, behalve dat de N vervangen wordt door een A.

In totaal is er met het project 85 kilometer aan extra rijstrooklengte bijgekomen. Hierdoor is de haven Rotterdam in de toekomst beter bereikbaar en is de goederenstroom over de weg minder gevoelig voor vertraging.

Klik hier voor het nieuwsoverzicht

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie