Van der Weide
| 11:05 | Arjan Olsthoorn

Van der Weide kiest MAN TGX 6×4 voor bomentransport

Jan van der Weide & Zn Transport BV uit Nieuweroord is gespecialiseerd in het transport van rondhout. Met negen eigen combinaties vervoert het bedrijf hout uit de bossen voor de papierindustrie, houtzagerijen en de spaanplaatindustrie in met name Nederland en Duitsland. De nieuwste aanschaf is een MAN TGX 33.510 6×4 met laadkraan en aanhangwagen.

Chauffeur Aaldert Bouwknegt is erg tevreden over zijn nieuwe MAN. “De truck is van de nieuwe generatie en dat is een enorm verschil met de vorige. Dit is echt een ideale truck om mee te werken, en vooral die speciale offroad software van de versnellingsbak is fijn.” De 6×4 wordt gebruikt om diep in de bossen hout te laden en om die reden is er gekozen voor meer bodemvrijheid met een rechte vooras, een hoger chassis en een hoger gemonteerde stalen voorbumper. Deze voorbumper voorkomt schade en de extra bodemvrijheid is een enorm voordeel. De Epsilon autolaadkraan en de speciale opbouw van EW Tec zijn gemonteerd door De Poel in Emmen.

Familiebedrijf

Jan van der Weide & Zn Transport BV is een typisch familiebedrijf met acht trucks. Directeur Chris van der Weide: “We hebben in het verleden wel meer MAN trucks gehad, maar dit is op dit moment de tweede in onze vloot. We hebben uitstekende ervaringen met MAN en de MAN-organisatie. Dealer Roordink Truck- en trailerservice in Coevorden staat voor ons klaar als dat nodig is, en dat is een goed gevoel.”

Chris van der Weide

Van der Weide rijdt veel in Duitsland en het lage eigen gewicht was om die reden een belangrijk argument voor de MAN. De 6×4 motorwagen weegt, inclusief de speciale houtkraan en de middenas aanhangwagen slechts 17,8 ton. Er is veel aandacht besteed aan de lichte opbouw waarbij veel aluminium is gebruikt. De complete aanhangwagen van Janzen System uit Werlte weegt bijvoorbeeld slechts drie ton. Dit resulteert in een hoog nuttig laadvermogen.

Offroad software

De MAN TGX is voorzien van de D26 krachtbron. Deze 12,4 liter grote zescilinder is goed voor een maximaal koppel van 2600 Nm vanaf 930 toeren en een maximaal vermogen van 510 pk. Ruim voldoende om een flinke vracht hout mee uit een bos te trekken, zo blijkt. Als transmissie is de nieuwste generatie van de TraXon, geautomatiseerde versnellingsbak gemonteerd met speciale off road software. De truck is voorzien van twee aangedreven hypoidassen, dus zonder naafreductie. Dit resulteert ook weer in het lagere gewicht en is goed voor een lager verbruik.

Ruime cabine

De nieuwe motorwagen is voorzien van extra verlichting rondom om ook in de donkere maanden voldoende licht te hebben op het werk in de bossen. Verder is de MAN voorzien van een speciale opbouw voor rondhout, met keurige RVS kisten voor ladingzekering materialen. De truck is verder voorzien van de luxe GM-slaapcabine. Deze cabine biedt volop ruimte voor een hele week van huis en met de nieuwste technologie en assistentiesystemen aan boord biedt een MAN optimale en veilige werkplek. Eén van de unieke features van de nieuwe MAN truck is het MAN SmartSelect systeem. Hiermee kan de chauffeur veilig en direct allerlei functies bedienen zoals navigatie en audio.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie