Elektrische tankautospuit
| 15:23 | Arjan Olsthoorn

Elektrische tankautospuit voor Brandweer Amsterdam-Amstelland

Een van ’s werelds eerste elektrisch aangedreven blusvoertuigen is in gebruik genomen door brandweer Amsterdam-Amstelland. Vanaf de zomer kan je het eerste elektrische blusvoertuig van Nederland in Amsterdam zien rijden. De elektrische tankautospuit (e-TS) komt te staan op kazerne Osdorp.

“Het is een revolutionair voertuig dat is voorzien van de nieuwste technologieën. Door volledig digitale interface kunnen alle functies van het voertuig worden bestuurd. Daarbij is de voertuigdata op afstand te monitoren,” aldus Tijs van Lieshout commandant brandweer Amsterdam-Amstelland.

De commandant heeft de sleutels in ontvangst genomen van de Oostenrijkse fabrikant Rosenbauer International. “We hebben al een aantal elektrische auto’s maar nog geen blusvoertuig. Onze ambitie is om als organisatie in 2030 emissieloos te zijn. Dit sluit aan bij het streven van de gemeente Amsterdam om in 2030 een zero-emissie binnenstad te hebben,” aldus de comandant.

Hulpmotor

Het ontwerp voor deze elektrische tankautospuit is ontwikkeld in samenwerking met Rosenbauer International. Het is een pre-productie model dat ook wordt getest door de korpsen van Berlijn en Dubai. Het hybride blusvoertuig met twee accupakketten is standaard emissieloos, maar als het nodig is schakelt automatisch een diesel aangedreven hulpmotor aan die de accupakketten weer oplaadt.

Manschappencabine

De manschappencabine is groter en ruimer waarbij de stoelen dwars op de rijrichting staan. Door de elektrische aandrijving is het in de cabine stiller en in combinatie met de opstelling van de stoelen verwachten we dat de communicatie beter verloopt. De in hoogte verstelbare luchtvering laat het voertuig zakken of stijgen, afhankelijk van het type inzet. De laagste stand zal vooral voordelen opleveren bij het in- en uitstappen en het uitnemen van de bepakking. Hiermee ondersteunt het brandweerprofessionals die verschillen in lengte, leeftijd, kracht en geslacht.

1 Reactie
  1. Erg leuk. Was alleen benieuwd hoe ze dat zouden doen met een lange inzet met alleen batterijen zonder opladen. Maar er zit nog een diesel motor in. Dat zou dus in de toekomst een brandstofcel met waterstof moeten worden. Die kan dan de batterijen opladen.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie