| 09:30 | Arjan Olsthoorn

Van der Vlist zet Volvo FH Electric in voor zwaartransport

Van der Vlist Schelluinen zet sinds kort een Volvo FH Electric 4×2-trekker in voor speciaal- en zwaartransport van bouwvoertuigen. Het is de eerste uit een serie van drie Volvo FH Electrics die dit jaar worden geleverd in samenwerking met Volvo Group Truck Center.

“Zowel voor ons als voor onze opdrachtgevers is duurzaamheid een steeds belangrijker item”, zegt Anton Stam, Managing Director van Van der Vlist Schelluinen. “We werken veel voor bouwgerelateerde klanten en emissieloos bouwen wordt een hot topic. Daar valt ook de aanvoer van machines en materialen onder. Als bedrijf willen we stappen zetten in emissieloos transport en kennis en ervaring opdoen. Daarom nemen we dit jaar de eerste drie Volvo FH Electric 4×2-trekkers in gebruik.”

50 ton GCW

Van der Vlist koos om een aantal redenen voor de Volvo FH Electric. “In het speciaal- en zwaartransport is een zo’n hoog mogelijk totaalgewicht een must. Volvo Trucks loopt voorop in elektrische voertuigen voor het zware segment. Een van de voordelen is dat de Volvo FH Electric 4×2-trekkers technisch geschikt zijn voor een combinatiegewicht (GCW) van 50 ton en daarvoor RDW-goedkeuring hebben.”

Transport van bouwvoertuigen

De eerste Volvo FH Electric wordt ingezet voor het transport van bulldozers, shovels en kranen. “Deze machines brengen we vanuit havens in Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen en Zeebrugge naar onze werkplaatsen, waar we assemblage en modificaties uitvoeren. De eerste periode staat vooral in het teken van pionieren en leren. De chauffeur gaat ontdekken hoe hij zo zuinig mogelijk kan rijden om zoveel mogelijk kilometers uit de accu te halen. Ook het plannen vraagt een andere manier van denken, waarbij de oplaadmogelijkheden het uitgangspunt vormen.”

Opladen op eigen terreinen

De trucks hebben zes accupacks met in totaal 540 kWh accucapaciteit en een actieradius tot 300 kilometer. Opladen doet Van der Vlist op eigen terreinen. “We hebben bij onze vestigingen in Schelluinen en Zeebrugge al laadpalen geplaatst met een capaciteit van 44 kW. Voor onze eerste trucks is dat voldoende om de truck in 9 uur te kunnen opladen. Aan het eind van de werkdag kan de Volvo FH Electric aan de lader en dan is de truck de volgende ochtend volledig opgeladen als de chauffeur weer vertrekt.

Daarnaast wordt een commercieel laadplein in Schelluinen gebouwd met vier laders met een snelheid van 44kW en twee snelladers met een snelheid van 180 kW of bij enkel gebruik 360 kW waar we indien nodig tussentijds snel kunnen bijladen.”

Om de focus op elektrisch te onderstrepen, is de truck in een bijzondere kleurstelling uitgevoerd. Het karakteristieke oranje van Van der Vlist is gecombineerd met de kleur groen en de teksten ‘Full Electric’ en ‘Zero Emission’.

‘Training on the job’

Het wagenpark van Van der Vlist Schelluinen telt 115 trucks, waarvan zo’n driekwart Volvo-trucks. “Wij zoeken niet alleen bij onze klanten, maar ook bij onze leveranciers naar langdurige relaties en partnerships. We werken al jaren naar tevredenheid samen met Volvo Group Truck Center. Als je voor het eerst een elektrische truck aanschaft, is de kennis van de dealer belangrijk om goede keuzes te maken. Welke actieradius mogen we verwachten? Hoe zit het met opladen? Hoe kunnen we routes het beste plannen? Welk onderhoud kunnen we verwachten? Het zijn allemaal onderwerpen waarop we ons hebben laten informeren en adviseren door Volvo Group Truck Center. Binnenkort krijgt de chauffeur van deze truck een training on the job, waarbij een trainer met de chauffeur op pad gaat en tips en adviezen geeft om het maximale rendement uit de trucks te halen.”

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie