*

MAN TGX V8
| 10:03 | Arjan Olsthoorn

Truckstars Throwback Thursday: Speciaaltransport met Kandt BV

In de Truckstar Zwaar & Speciaal Transport Special (2018) schreven we over de MAN TGX V8 van Kandt Funderingstechniek. Zij brengen de zwaarste machines naar de krapste locaties. De nieuwe Broshuis dieplader laat in Noord-Holland zien wat hij kan.

In plaats van de een oude, drieassige jeepdolly met vijfassige dieplader, wilde Kandt een nog beter bestuurbare combinatie hebben. De zwaarste kraan, het ding weegt zo’n 100 ton, moest er mee vervoerd kunnen worden. En wat meer is: waar andere grotere bouwmachines deels gedemonteerd worden voor het transport met meerdere kleinere auto’s (ballast bijvoorbeeld, of de giek), wilde Kandt alles in één keer kunnen transporteren. Zo kan de machine na het lossen direct aan de gang. Neem het maken van funderingen van portalen bij de snelweg. Als de weg ’s nachts gedeeltelijk afgesloten is, kan de machine na het lossen meteen aan het werk en dat bespaart kostbare tijd. Om de boel nog wat moelijker te maken, Wilde hij dat er voor de trailer een vierassige trekker zou komen te staan. Want als er voor de grote dieplader geen werk is, kan die heel goed worden ingezet met een semi-dieplader.

MAN TGX met Broshuis dieplader

Dankzij de meesturende jeepdolly loopt de dieplader mooi in het spoor van de trekker.

Talloze rotondes
Inmiddels is Jeroen Bootsma gewend aan zijn nieuwe trailer achter de MAN TGX met 680 pk sterke V8-motor. Er staat een rit naar Noord-Holland op het programma. Op de trailer staat de door Kandt zelfgebouwde KSC 875. Deze machine met driedelige giek zal in het weekend een planken damwand rond station Den Helder Zuid installeren. Vanwege het treingewicht van 160 ton is er een bijzondere route uitgestippeld. We gaan vanuit Nieuwerkerk aan den IJssel via de ring van Amsterdam de A7 op om er bij Middenmeer weer af te gaan. Dan rijden we via de N242 en N241 langs Schagen om daar de N9 richting Den Helder te nemen. Op die weg krijg je goed in de gaten hoeveel rotondes er zijn. Vooral op de N241 naar Schagen: daar is bij iedere kruising of afslag zo’n hindernis aangelegd.

MAN TGX op rotonde

Op de talloze rotondes in Noord-Holland toont de stuurbare jeepdolly wat hij waard is.

Meer naar links
Voorop rijdt begeleider Maarten; hij geeft aan waar eventueel lantaarnpalen of borden in de weg kunnen staan. De meesturende jeepdolly doet waar hij voor gemaakt is. Behoedzaam stuurt Jeroen de MAN naar het midden van de rotonde. Als hij de bocht wil maken, trekken de assen van de dolly het draaipunt verder naar links waardoor er meer ruimte ontstaat aan de rechterkant van de dieplader. Achteraan is het wel even uitkijken voor de uitzwaai. “Laat maar lopen, laat maar lopen”, klinkt het vanuit de begeleidingsbus van Dennis van den Bos. Ook bij het verlaten van de rotonde stuurt de dolly zover uit, dat de trailer mooi in het spoor meeloopt.

Straatje keren

Jeroen draait de combinatie eerst om, zodat hij achteruit naar de bouwplaats kan.

Straatje keren
Na zo’n anderhalf uur binnendoor rijden zijn we vlakbij het station. Jeroen bekijkt eerst de situatie. Draaien op de kleine parkeerplaats of eerst lossen en dan achteruit terug? Even eerder is er nog een kruising met T-splitsing waar Jeroen vooruit in kan draaien. Vervolgens kan hij vanaf de hand weer terug om zo achteruit de laatste bocht langs het station te nemen. Langzaam stuurt Jeroen de achterkant van de trailer door de bocht tot hij vastloopt op de paaltjes. Met de afstandsbediening in de hand stapt hij uit om de trailerassen op te pompen. Inmiddels heeft ook de uitvoerder ons gezien. Hij gebaart naar de machinist van de mobiele kraan dat die wat rijplaten op de stoep moet leggen. Zo krijgt hij aan de achterkant van de trailer nog wat meer ruimte.

Machine lossen

Via de zijkant verlaat de KSC 875 de dieplader.

Via de zijkant
Jeroen haalt de combinatie weer iets naar voren om nog eens de bocht in te sturen. Het diepladerbed gaat precies over de paaltjes heen en aan de achterkant pakken de laatste tweeassen de rijplaten mee. Ongeduldige fietsers schieten er aan alle kanten voorbij – ondanks de aanwijzingen van de begeleiders.

Achteruit rijdend bereikt de trailer tenslotte de ingang van het bouwterrein. Iedereen komt in actie. Kettingen worden losgemaakt, de oprijschotten komen tevoorschijn en terwijl Jeroen het diepbed op de grond laat zakken, komt de machine in beweging. “De nek kan wel van de dieplader af, maar eigenlijk los en laad ik alle machines via de zijkant”, zegt Jeroen. Hij zegt de machinist eerst de rechter rups te bewegen, iets achteruit te rijden en dezelfde handeling vooruit nogmaals te verrichten. Nu komt de machine dwars te staan en kan hij van de trailer hobbelen.

Wil je meer zwaar- en speciaaltransport verhalen lezen? Dat kan in onze special! Of word abonnee en mis niets.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie