kilometerheffing
| 14:01 | Arjan Olsthoorn

Plannen kilometerheffing trucks moeten terug naar tekentafel

De Raad voor de Rechtspraak maakt gehakt van het conceptwetsvoorstel voor invoering van een kilometerheffing voor vrachtwagens. Dat meldt Telegraaf.

“De rechtsbescherming van transportbedrijven is onduidelijk en er is mogelijk sprake van ongeoorloofde staatssteun.” Dat schrijft het juridische adviesorgaan in een brief aan minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur. “Zoals de wet er nu voorligt, is deze waarschijnlijk onhoudbaar. Het ministerie moet zijn huiswerk overdoen.” We roepen de minister op te kijken naar aanpassingen of alternatieven”, zegt de woordvoerster.

Rekeningrijden gaat op z’n vroegst vanaf 2023 daadwerkelijk gebeuren. Dat is in het regeerakkoord afgesproken. Met andere woorden: trucks met een lage euronorm betalen meer dan bijvoorbeeld trucks met euro 6-motoren. Het rekeningrijden zou moeten gelden op alle snelwegen en op een aantal provinciale wegen.

Ter compensatie van de invoering van kilometerheffing voor vrachtwagens wil het kabinet de wegenbelasting verlagen en het Eurovignet afschaffen. De inkomsten zouden moeten worden teruggesluisd naar de transportsector voor innovatie en vergroening.

In eerste plaats zouden alleen Nederlandse transporteurs daarvan profiteren. Echter is dat volgens de Raad voor de Rechtspraak dubieus. Woordvoerster Sonja van der Graaf: “Dat is in strijd met de EU-richtlijnen. De Duitse plannen voor tolheffing zijn om dezelfde reden afgekeurd door het Europese Hof van Justitie.”

1 Reactie
Meepraten? Schrijf hier jouw reactie