JB Trading Volvo FH
| 11:50 | Arjan Olsthoorn

Truckstars Throwback Thursday: de Volvo FH van JB Trading

Henry Berkhof haast zich te zeggen dat hij geen echte chauffeur-chauffeur is en daar helemaal niet mee zit. “Ik ben gek van vrachtwagens maar ik zou nooit in het normale beroepsgoederenvervoer willen werken. Ik werk bij JB Trading en ik rijd alleen als er werk is.” Voor dit verhaal duiken we in ons archief en komen vervolgens uit bij Truckstar 12/2017.

Henry vertelt: “Dat betekent dat ik soms alle dagen van de week op pad ben, maar het kan ook zo maar zijn dat ik twee weken op de zaak loop. En dat vind ik prima. Ik ben dan manusje van alles. De ene keer bouw ik iets, de andere keer sloop ik iets. Of ik ga er met een busje op uit om iets te halen. Juist die afwisseling maakt mijn werk zo leuk. Ik weet ‘s avonds nooit wat ik de volgende dag ga doen. Als ik rijd, dan is het meestal van Ede naar de Antwerpse haven waarna ik heel vaak leeg terugga.”

Volvo FH met semi-dieplader

Achter de platte FH hangt een Zwalve semi-dieplader.

Gebruikt spul
JB Trading handelt in tweedehands vrachtwagens. Daarnaast heeft het bedrijf ook gebruikte trailers en een kleine hoeveelheid machines zoals shovels, bulldozers en kranen op de lijst. De zaak wordt geleid door twee broers, Jack en Jeroen Brouwers. De meeste handel kopen ze in Frankrijk, legt Henry uit. “De andere chauffeurs halen de spullen op en brengen ze naar Ede. Daar worden alles nagekeken en eventueel gerepareerd. De meeste auto’s gaan naar Afrika en het Midden-Oosten. Dat loopt via de Antwerpse haven. Wij hebben niet veel auto’s voor de Nederlandse markt. Onze handelsvoorraad bestaat vooral uit oudere voertuigen en in Europa kom je dan al snel in de knel met de strenge Euro-normen. Dat geldt natuurlijk niet voor tweedehands trailers, die blijven vaker in Nederland.”

We moeten op weg om twee oude DAF’s XF 95 naar Antwerpen te brengen. De wagens gaan naar Nigeria. Volgens Henry komen ze oorspronkelijk uit Tsjechië. De trekkers vertonen duidelijke sporen van intensief gebruik. Toch zijn ze er in Afrika nog heel blij mee. “Steeds vaker worden onze auto’s via internet verkocht; dan ziet niemand ze in het echt. Dat heeft vooral met vertrouwen te maken. We hebben veel vaste klanten. Er kan een keer een auto tussen zitten die wat minder is dan het leek. Maar als een klant te vaak een tegenvaller krijgt, dan zijn we hem kwijt. Eerlijkheid loont in deze branche. Soms komen de klanten juist wel kijken. De ene keer kopen ze een enkele vrachtwagen, de andere keer een hele serie. Daar kan je geen peil op trekken.”

FH geladen

Henry rijdt met drie vrachtwagens tegelijkertijd.

Bijzondere techniek
Bij het laden krijgt Henry hulp van een collega van JB Trading. Die komt met een karretje met een accu aanzetten. Als de collega de klemmen op de polen gezet heeft, start de DAF direct en loopt dan als een zonnetje. Met flink veel gas zet Henry de eerste XF achteruit op de trailer.

De trailer is een Zwalve semi-dieplader. Een bijzonder stukje techniek: “Die hebben we zelf laten bouwen bij Nijdam in Groningen. Precies naar onze wensen. Het grote probleem met het vervoer van vrachtwagens is de hoogte: je bent al snel hoger dan mag. Hoe lager de trailer, hoe beter. Maar je wilt de trucks er toch soepel oprijden. Daarom kunnen veel rijplaten op de trailer bewegen. Als alles omhoog staat, kun je eenvoudig tot op de hals rijden. En als het spul dan staat, kun je delen laten zakken. Er zitten ook nog wielkuilen in, zodat je betonmixers kunt laden en toch binnen de maximum hoogte blijven.”

Semi-dieplader

Verschillende delen van de dieplader kunnen omhoog en omlaag.

Kistenwand
De trailer is dus bijzonder, maar de trekker is ook niet standaard. Achter de cabine zit een complete kistenwand. Het ziet er gelikt uit, maar is toch vooral functioneel. Henry: “Ik berg er mijn gereedschap in op, zoals een voorhamer. Die heb ik nog weleens nodig om een onwillige truck aan de gang te krijgen. Verder zit de startbooster er in, compleet met startkabels. Mijn spanbanden hebben er een plekje, net als allerlei hulpstukken zoals een zwaailamp voor op de trailer. Ook de breedteborden en het bord ‘Uitzonderlijk Vervoer’ kan ik er in kwijt.”

Als de twee DAF’s goed gezekerd zijn, plaatst hij de borden en het zwaailicht op de voor- en achterkant. Daarna kunnen we op weg. “Vaak maak ik twee ritten op een dag, maar deze week is het rustig en daarom houden we het vandaag op één rit. Al moeten we misschien wel terugladen. Dat is nog niet helemaal zeker.”

Twee opties
Als we ons melden bij de het kantoor van de Antwerpse Euroterminal, is het even spannend. Henry heeft twee opties: zijn eigen Volvo voor de poort laten staan en met de DAF’s het terrein op, of met het complete span. Het eerste is niet aantrekkelijk, want het terrein is immens groot. Henry zou dan na het afleveren van de eerste DAF op een lift terug met personeel van de AET moeten wachten. Als Henry met het hele span zelf het terrein op mag, is het een kwestie van de juiste locatie zoeken en de DAF’s daar parkeren. In dat geval zijn we binnen een half uur weer weg.

Onmogelijke plek
Henry heeft geen woord gelogen: het terrein is van een onvoorstelbare omvang. Wij moeten helemaal aan het eind zijn, en dat is toch echt een paar minuten rijden. Ook bij het lossen krijgen de DAF’s een steuntje in de rug bij het starten. Henry heeft een booster bij zich die hij aansluit op de accu’s. De motoren slaan vervolgens meteen aan en de export-DAF’s staan snel in hun vak. Daarna rijden we het terrein weer af. Henry parkeert bij een leuk restaurantje, want het is even wachten geblazen. Even later komt er een telefoontje van de planning: wij mogen naar Heteren om daar twee vrachtwagens op te halen.

MAN laden

Zonder hulp komt deze schade-MAN echt niet van zijn plek.

Gekneusde MAN
In Heteren melden we ons bij Damen Trucks, een collega-bedrijf van JB Trading. We moeten er een trekker en een kipper ophalen. De MAN kipper is geen probleem, met een beetje hulp van een externe accu start hij moeiteloos. De andere MAN levert meer problemen op, de trekker zit vreselijk in elkaar en er zijn ook wat onderdelen verdwenen, zoals het stuur en de stuurstang. Henry parkeert zijn trailer met de achterkant naar de MAN gekeerd. Met een heftruck duwt hij de truck er vervolgens op.

Retourvracht geladen

De cabine van de slooptruck is aan alle kanten vastgezet.

Als alles muurvast zit, gaan we op weg. Zonder enige tegenslag bereiken we twintig minuten later JB Trading. Daar zijn ze niet zo blij met onze lading, want de planner had niet op twee MAN’s gerekend. Hij dacht dat we met minstens één Actros terug zouden komen, want daar zit een klant op te wachten. Henry baalt zichtbaar, maar maakt zich niet druk. Morgen is er weer een dag en die Actros komt er echt wel.

Wil je meer van dit soort verhalen lezen? Dat kan! Word abonnee en mis nooit meer een verhaal. Ook losse edities bestellen behoort tot de mogelijkheden.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie