| 15:16 | Arjan Olsthoorn

Numan Transport koopt Scania voor het zware werk

“De ideale truck, is de meest zuinige truck”, is de stellige overtuiging van Martin Numan. En toch nam Numan Transport BV uit Numansdorp recent
2 dikke Scania’s R520 6×2/4 V8 trekkers met voorloopas in gebruik.

De auto’s worden in combinatie met onderlosser trailers voornamelijk ingezet in het aardappel transport. “Agrarisch transport is een vast onderdeel van onze mix”, vertelt Martin over de specialiteiten van Numan Transport. “Daar liggen ook onze roots, want onze familie komt uit de aardappelhandel. Mijn broer en eigenaar Freek heeft zijn bedrijf door de jaren heen uitgebouwd naar een prachtige en veelzijdige onderneming die ook industrieel transport, kraanwerk en opslag biedt. We verzorgen nu dus ook veel transport- en hijswerkzaamheden, o.a. voor de food industrie, maritieme sector en de bouw. Onze dienstverlening is zeer divers, wij vervoeren plezierjachten, exceptionele transporten, tijdelijke behuizingen en zijn gespecialiseerd in industriële verhuizingen, het vervoeren, plaatsen (en opslag) van machines, maar ook het plaatsen van dakkappelen, mobiele units, zwembaden etc. Maatwerk, vaak met/over obstakels.”

Scania Numan

Twee keer nieuwe Scania’s R520 V8 voor Numan.

Deze V8’s echter worden voornamelijk ingezet voor het vervoer van aardappelen. Dat is, zeg maar,‘power voor in de piepers’. Dat het V8’s geworden zijn, gaf intern nog wel enige discussie. “Zelfs als je de ritten buitenland met een machine achterop meetelt, is dat niet écht meer nodig. Maar zo’n V8 is natuurlijk wél verlokkelijk. Een van de chauffeurs die er op is gaan rijden, is al bijna een kwart eeuw bij ons in dienst; het is ook een beloning. Hij stond na de eerste week al mooi met 1 op 3,4 op de dam. En dat terwijl wij in de aardappelen toch altijd met bijna 50 ton treingewicht rijden. Vandaar ook die derde as op de trekker.”

Een V8 als een soort jubileumuitgave dus. En ook rijk in de uitrusting. “Onze chauffeur rijdt er een 120.000 km per jaar mee; in de aardappelen is er bijna altijd werk. Als het geen oogsttijd is, rijden we met pootgoed of met aardappelen uit de opslag. Daar is deze auto dan ook op toegesneden. Dankzij de standaard ingebouwde Scania aslastindicator kan hij meteen de gewichten goed in de gaten houden. Onze ervaring is, dat die indicator heel accuraat is. Dat voorkomt echt problemen met de weeglussen.”

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie