Trucks bouwen in WWII
| 17:17 | Truckstar Redactie

Trucks bouwen in WWII

Een truck in losse onderdelen als pakket verschepen en op een ander continent in elkaar zetten; al in de Tweede Wereldoorlog bouwden de Amerikanen op deze manier trucks.

Vandaag de dag passen truckbouwers als DAF deze methode graag toe. Nieuwe CF’s en LF’s worden als zogeheten ‘Completely Knocked Down’-paketten vanuit Eindhoven naar fabrieken in bijvoorbeeld Marokko of Taiwan, om aldaar geassembleerd te worden voor de lokale markt.

Maar deze methode is niet nieuw, zo is prachtig te zien in de bijzondere onderstaande filmbeelden uit 1944. Luitenant Edward Martin legde vast hoe hij en zijn collega’s van de 148th Ordnance Motor Vehicle Assembly Company, legertrucks bouwden in de periode na D-Day in een bevrijd stukje Frankrijk.

Kisten
Dat begon met het openmaken van de kisten, waarin alle chassis, motoren, assen, en alle andere onderdelen van de trucks verpakt zaten. Met een klein treintje werden de onderdelen vervolgens langs de assemblage-lijn getransporteerd, en dat alles in de buitenlucht!

Als eerste ging de motor het chassis in, en net als nu, werden stap voor stap de onderdelen toegevoegd. Omdat de ondergrond na korte tijd erg modderig en slecht werd, gebruikte men het hout van de kratten als ondervloer van de lijn.

Oorlog
Geen makkelijke omstandigheden, en al helemaal als je bedenkt dat de oorlog op dat moment in volle gang was en de productielijn ieder moment gebombardeerd kon worden door de Duitsers. Dat weerhield de mannen er niet van om maar liefst vijftig trucks per dag te bouwen!

Redball Express
De nieuwe trucks werden geleverd aan de Redball Express, een konvooi-systeem dat over wegen reed die met rode ballen gemarkeerd waren. De Redball Express heeft zo gedurende een periode van drie maanden de geallieerde troepen bevoorraad, terwijl deze zich een weg door Frankrijk en België heen vochten, om uiteindelijk ook ons te kunnen bevrijden. Toen in november 1944 de geallieerden de haven van Antwerpen in handen kregen, werd de Redball Express opgeheven.

Het is een stomme film met unieke beelden, waarbij het commentaar afkomstig is van de zoon van Luitenant Martin. Deze zoon plaatste de filmbeelden ook op YouTube. Wij kregen de link overigens toegestuurd door Truckstar-lezer Bas Slaats. Voor iedereen die van klassieke trucks en van geschiedenis houdt, zijn de beelden absoluut de moeite waard.  

 

Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. marketing Wijzig uw instellingen om deze content te zien.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie