Trucking in Canada
| 12:07 | Truckstar Redactie

Trucking in Canada

Wat doe je als je van trucks houdt en je krijgt een uitnodiging om een weekje op een Kenworth T680 mee te mogen door het westen van Canada?

Juist. Dan vraag je een weekje vrij bij Truckstar en boek je een vlucht naar Calgary. Want op ruim twee uur rijden van Calgary wonen onze Belgische vrienden Diego Ponnet en Chris Vercauteren, bekend uit Truckstar 01-2012 toen we ze volgenden op een rit van Quebec naar Texas.

Inmiddels rijden Diego en Chris voor een ander transportbedrijf, is het werk vooralsnog Canada-only en wordt er nu gereden met een zware Kenworth in plaats van een Peterbilt.

Klik hier voor een foto-verslag van de hele reis en lees onder de foto’s meer over hoe het trucken in Canada in z’n werk gaat.

Kenworth T680

Op die nieuwe Kenworth T680 rijden we een week mee, om 4980 kilometer af te leggen. Een fikse afstand, die met de Europese rij- en rusttijden-regeling in die periode moeilijk mogelijk zou zijn. Maar in Canada mag je zeventig rij-uren in zeven dagen proppen, en pas als je die bereikt hebt, moet je 32 uur aan de kant.

Trucking in Canada

Vertrekpunt Calgary

Onze reis begint in Calgary, Alberta en loopt door de Rocky Mountains naar Vancouver in British Columbia, terug door de Rockies langs Calgary naar Regina in Saskatchewan, alwaar we een halve dag city-work doen. Dan wassen we de trekker en rijden we naar Saskatoon, en door naar Edmonton en zijn we weer terug in de provincie Alberta. Vervolgens rijden we weer naar Calgary, terug naar Edmonton en weer naar Calgary om daar de laatste trailer aan te pikken voor Red Deer.

Het laatste stuk ‘bob-tailen’ we (rijden met de losse trekker) van Red Deer naar Calgary via het huis van Diego en Chris in Delburne, en in Calgary aangekomen blijkt dat we 4980 kilometer erbij gezet op de teller. Een prachtige rit!

2 Reacties
  1. Dit artikel heeft erg mooie foto’s. I rij normaal alleen in Amerika en heb genoten van de foto’s van Canada. Ik zal daar wel wegblijven in de winter hoor.

    Misschien interesting om the vermelden dat Volvo now standaard the auto-shift leverd. Manuele versnelling is now een optie.

    En om een beetje te muggeziften… Ik dacht toch echt dat de Rode knop de parkeer rem was. Niet de Gele.

    Het is wel een artikel de moeite waard om te lezen. Dank je wel!

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie