Aldivèr
| 11:59 | Arjan Olsthoorn

Transportsector onvoldoende aantrekkelijk voor jongeren

De spanning op de arbeidsmarkt is in het eerste kwartaal van 2022 verder toegenomen. Stonden er in het laatste kwartaal van 2021 nog 106 vacatures tegenover elke 100 werklozen, een kwartaal later is dat opgelopen tot 133 per 100, meldt ING. De transportsector is onvoldoende aantrekkelijk voor jongeren.

Corona heeft sommige deelmarkten zoals de automotive, horeca en personenvervoer hard geraakt, terwijl andere deelmarkten zoals de Retail en last mile delivery (dit is het proces waarbij het product of pakket van de transport hub naar de eindbestemming wordt verzonden) juist profiteerden van de verschoven transportvraag. In hardgeraakte deelmarkten hebben transportbedrijven gedwongen afscheid genomen van een deel van hun chauffeurs. Sommige chauffeurs zijn bij andere bedrijven in de sector aan de slag gegaan.

Uitstroom

“Afgezien van corona zorgt de vergrijzing ook voor een uitstroom van chauffeurs. De transportsector kent het hoogste aantal 55-75 jarigen in de werkzame beroepsbevolking in Nederland.
Er lag in het afgelopen jaar door corona minder focus op de instroom van nieuwe chauffeurs via opleiding, werving en selectie. Ook zijn steeds meer chauffeurs voor zichzelf begonnen. Zo is het aantal eigen rijders met bijna 500 toegenomen in het afgelopen jaar,” stelt Machiel Bode, Sectorspecialist Transport, Logistics & Mobility bij ING.

Lees ook: Wanneer ben je eigenlijk volleerd chauffeur?

Daarbij komt dat aan de vraagzijde de behoefte aan chauffeurs enorm toenam door de groeiende vraag naar transportcapaciteit vanwege de aangetrokken economie en de toegenomen belevering rechtstreeks aan consumenten.

Sector heeft te kampen met ontgroening

“Naast de vergrijzing en een grotere uitstroom naar pensioen is er ook sprake van ‘ontgroening’ in de transportsector. Het aantal chauffeurs onder de 35 jaar lag halverwege 2021 op 18%, terwijl dit vijf jaar eerder nog op 24% lag. Het beroep is niet aantrekkelijk genoeg voor voldoende instroom van jongeren. Voor een redelijk salaris is het namelijk nodig om genoeg uren te draaien. Dat sluit niet aan bij de wens van jongeren om privé veel tijd door te kunnen brengen. Jongeren willen bijvoorbeeld in deeltijd kunnen werken of een vaste dag vrij zijn,” aldus Bode.

Foto ter illustratie

6 Reacties
  1. aan Harry, ik ben zelf 31 en mijn collega is over de 60, en we doen allebei hetzelfde werk, ik misschien nog wel meer en sneller omdat ik “fitter ben” nu heeft hij veel meer ervaring
    nu vind ik het leuk dat jij zo redeneert, maar als ik hetzelfde werk doe, wil ik ook hetzelfde betaald worden. of je nu ouder bent en meer ervaring hebt of niet.
    je hoort betaald te worden naar gelang je prestatie.

    verder ben ik het eens met het punt over slechte werk omstandigheiden.
    alles staat vol na 1600 en de voorzieningen zijn overal bar slecht.
    en dat word alleen nog maar erger in de komende jaren.

  2. Zoals ex collega Stefanie zegt. Is gebrek aan parkeerplaatsen, vooral na 16:00 is geen plek meer te vinden. ongezond eten onvoldoende voorzieningen aan doushes en toiletten heeft voor gezorgd dat ik ook afscheid ging nemen van Transport

  3. Goedemiddag,

    Ik ben in 2018 mijn Groot rijbewijs Code 95 gaan halen. Ik was toen net 40. Na jaren in de zorg, had ik -totaal opgebrand en daarvan herstellend – de behoefte om iets te doen dat geen zorg was. Er was een tekort aan chauffeurs.

    In het begin leek het allemaal leuk. Werkgevers wilden zelfs mee in een vaste vrije dag en een hoger uurloon dan standaard. Kennelijk hadden ze mensen nodig want ik kon onderhandelen. Onthoud voor de beeldvorming even dat ik uit de semi-overheid hoek kom qua arbeidsvoorwaarden en uren.

    Wat ik toen niet wist maar wat ik binnen een maand of 9 geleerd heb: (en wat mijn respect voor de mannen en vrouwen die dit jaren lang doen enorm vergroot heeft!)
    – mijn werkdagen waren makkelijk 10-12 uur per dag. Daar had ik geen rekening mee gehouden.
    – Na een lange dag moest ik bij alle werkgevers (drie versleten) mijn wagen nog uitladen en weer beladen.
    – een vaste route of diverse routes lijken leuk maar als ik snel was op een dag en dacht vroeg thuis te komen werd me verzocht ergens naartoe te rijden omdat daar een lading stond die opgehaald kon. Ook bij diverse werkgevers meegemaakt meermaals. En dat het dan niet op de route ligt en uren omrijden betekent interesseert die planner niet.
    – door vaak extra ritten erbij te krijgen kom je in de knoei met je rijtijden. En helemaal als je laat binnenkomt en je de volgende dag weer vroeg moet rijden. Meermaals meegemaakt dat me werd gevraagd de kaart (bestuurders) eruit te trekken. Dat heb ik nooit gedaan. Maar het geeft wel aan dat de baas of de planner niet voldoet aan een zorgplicht en je aanmoedigt om met te weinig slaap weer op pad te gaan. Ik heb een gezin en had nog niets te verliezen dus ik heb geweigerd. En mijn uren slaap genomen. Dan maar later op pad. Ik vind het gewoon asociaal hoe men met je omgaat.
    – ik kwam er al snel achter dat de andere chauffeurs mij geen chauffeur vonden. Nu boeit me dat niets. Maar als je vanuit een andere sector komt en je vrouw ook werkt en je samen de opvoeding vd kids regelt en daarom beide vier dagen werkt kom je soms vreemde reacties tegen. Waar ik mijn auto van betaal of mijn huis als ik maar vier dagen werk. (Zij werkt er ook vier) en dat je een luxe paard bent en zij werkpaarden. Ligt aan het bedrijf natuurlijk. Want bij een andere werkgever in de grote stad waren bijna alle chauffeurs een dag vrij per week.
    – ik heb relatief veel met materiaalpech te maken gehad. Misschien toeval maar ik vond het wagenpark niet altijd geweldig en als je snachts om drie uur in de polder staat bij -8 oostenwind en de wagen vertikt het ineens dan is dat niet grappig. Gelukkig kan ik goed voor mezelf zorgen maar het hoort er ook bij
    – ik werkte 32 uur op papier maar in de praktijk vaak 45-50 uur. In vier dagen. Andere chauffeurs kregen overwerk vanaf 40 uur met toeslag betaald. Maar ik ook pas vanaf 40 uur en bij 1 werkgever pas vanaf 45. Dat klopt natuurlijk niet. Als 32 uur mijn max is. Als je dus part time wilt gaan werken let daar dan goed op.
    – last but not least. Bii nacht en ontij. Midden in een wolkbreuk. Onweer. Overstromingen. Poolwind. Alles kom je tegen. En in die omstandigheden zit je niet alleen hoog en droog in de cabine maar sta je ook te laden te wachten te lossen en te staan. Al dan niet in de file.

    Ik heb na mijn ervaringen de conclusie getrokken dat dit werk NIET bij me past vooral omdat ik mijn kinderen nooit meer zie en omdat ik structureel te weinig slaap kreeg. Levensgevaarlijk. De zorg is mijn plek. Ander speelveld en andere discipline maar toch.
    Een oprechte buiging voor alle chauffeurs m/v die dit wel kunnen en willen doen. Tegen naar mijn mening een veel te laag loon en slechte arbeidsomstandigheden.

  4. De sector heeft vele struikelblokken waardoor het niet meer aantrekkelijk is om chauffeur te zijn of te worden. Inmiddels zit ik al meer als 20 jaar in de transport waarbij het beroep alleen maar slechter is geworden. Vol loze beloftes, ondergewaardeerd, toenemende werkdruk, slechte compensaties en vergoedingen, meer opleidingen en kosten dan menig ander beroep, negatieve impact op je privéleven en gezondheid omdat er niet in voorzien wordt etc. Persoonlijk vind ik het ook niet verwonderlijk dat er een tekort ontstaat.
    Door toedoen van de politiek werkgevers en opdrachtgevers wordt het beroep omzeep geholpen, en nu op de blaren zitten.
    Er wordt letterlijk nergens in tegemoet gekomen met een instelling dat “domme”chauffeurs alleen leven om te werken.
    Structureel zal er veel moeten veranderen;
    * erkenning hoger opgeleid beroep
    * basis-salaris op basis van 36 uur ruim omhoog.
    * overuren minder belast
    * gezondheidsplan en sport vergoeding
    * betere cao en pensioen ( deze is ook al jaren niet meegegaan met de inflatie)
    Betere toeslagen in alle categorieën.
    * vrijwillig overwerkrecht na 45uur/per week.
    * reiskostenvergoeding vast in de cao
    * salarisverhoging met behalen van opleidingen bijvoorbeeld adr/LZV/ heftruck etc
    * goede doorgroeimogelijkheden
    * Betere handhaving europese eerlijk werk
    Dit alles vraagt natuurlijk om investeringen van de overheid, werkgevers en opdrachtgevers waarbij een klein deel van de winst anders verdeeld zou moeten worden dan bij diegene die de zakken al vol hebben.
    Echter weten we allemaal dat het niet gaat gebeuren en sommige klem zitten in het beroep.
    Daarom zal er moeilijk nieuwe instroom zijn en bestaand waar mogelijk een carrière switch overwegen

  5. Ze moeten Iets aan de beloning doen ,ik ben 51 en mijn zoon is 21 rijden bij hetzelfde bedrijf ,en hebben praktisch hetzelfde salaris op het buitenland zit maar gemiddeld 200 euro verschil in ,en dat vindt ik raar hij begint net en ik heb meer dan 30 jaar ervaring ,dus wel of geen ervaring maakt in transport niets uit kwa salaris !!

  6. Goedemiddag,

    Enige tijd geleden was ik zelf ook nog chauffeuse, Nationaal en Internationaal. Helaas door de gebreken aan fatsoenlijke voorzieningen ( toiletten/douches ), onbereikbare parkeerplaatsen ( deze staan altijd vol ), ongezond eten ( vaak patat ipv aardappelen en groente ) bij de tankstations en de lange files heeft mij er toe gezet de sector te verlaten.
    Ondanks dat ik het een erg leuke job vond om onderweg te zijn, geeft mede het rijtijdenbesluit je niet de mogelijkheid om deze job in ere te behouden.
    Als zelfstandig ondernemer moet je tevens aan zoveel regels en wetten voldoen, dat het niet meer haalbaar is. Voornamelijk bij de klanten word er gestreven naar een veilige werkplek. Helaas blijkt in de praktijk dat die veiligheid juist averechts werkt. Om de chauffeurs een goede werkplek te bieden, worden in de praktijk veel borden en werkinstructies uitgereikt. Helaas zien we vaak dat dit niet leesbaar of zelfs onbegrijpelijk is. Hierdoor ontstaan vaak frustraties, wat de werksfeer bederft.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie