| 10:13 | Arjan Olsthoorn

A. de Reus Aannemersbedrijf tekent voor Volvo FMX Electric

A. de Reus Aannemersbedrijf heeft een order getekend voor een Volvo FMX 8×4 Electric met haakarm. Het bedrijf uit Vlaardingen gaat de volledig elektrisch aangedreven truck inzetten voor containertransport in de Rotterdamse haven.

De truck wordt geleverd door Volvo Trucks-dealer Volvo Group Truck Center Rotterdam. Het is de eerste elektrische truck voor A. de Reus Aannemersbedrijf, dat als specialistisch aannemersbedrijf vooral werkzaamheden uitvoert in de Rotterdamse haven.

Meegaan of afvallen

Directeur André de Reus noemt een aantal redenen om de stap naar elektrisch te zetten. “Duurzaamheid is de toekomst en we lopen graag voorop in de transitie naar duurzaam transport. Als je daar als bedrijf niet in meegaat, val je af. We zijn vooral actief in De Botlek, Europoort en op de Maasvlakte en hebben in ons werk steeds vaker te maken met milieuzones. Op de Maasvlakte geldt bijvoorbeeld sinds 1 januari een milieuzone en in Rotterdam bestaat dat al langer. Ook onze opdrachtgevers vragen steeds vaker wat wij doen op het gebied van duurzaamheid. Dat vinden wij zelf ook belangrijk met het oog op de toekomst van onze kinderen en kleinkinderen.”

Voldoende actieradius

In de zoektocht naar een geschikte truck was (actie)radius de belangrijkste eis. “De Volvo FMX Electric gaan we inzetten voor allerlei containerwerkzaamheden. Denk aan het plaatsen van vloeistofdichte containers voor de afvoer van verontreinigde grond. We wilden een truck met voldoende capaciteit voor een volledige werkdag, zonder dat we tussentijds hoeven op te laden. Daarbij moeten we rekening houden met het kilometrage en de inzet op locatie, want de haakarm gebruikt ook accucapaciteit. Naar dit aspect hebben we heel specifiek gekeken en met een actieradius tot 300 kilometer scoort de Volvo FMX Electric zeer goed.”

Goede begeleiding

Naast de actieradius, heeft De Reus meer punten meegewogen bij de keuze voor de Volvo FMX Electric. “Het is niet alleen de eerste elektrische truck voor ons, maar ook de eerste Volvo-truck. Als je aan zo’n traject begint heb je 1001 vragen. Hoe zit het met het opladen? Wat is de actieradius? Hoe is de service van de dealer gewaarborgd? Op alle punten zijn we ontzettend goed geadviseerd en geïnformeerd door de accountmanager van Volvo Group Truck Center. Dat geeft ons heel veel vertrouwen. Ook als we de truck straks hebben krijgen we support van Volvo, met tools zoals de Electric Range Simulator waarmee we de haalbaarheid van routes kunnen berekenen.”

Eigen laadpunt

De intentieverklaring voor de Volvo FMX Electric is onlangs getekend. De truck (GVW 37 ton) wordt volgend jaar geleverd. Dat geeft De Reus de tijd om de voorbereidingen te treffen om de elektrische truck op een goede manier in te passen in de dagelijkse operatie. De Reus: “Zo gaan we op ons eigen terrein een laadpunt aanleggen waar we de truck ’s nachts kunnen opladen.”

A. de Reus Aannemersbedrijf is een familiebedrijf dat sinds 1980 specialistische werkzaamheden uitvoert in de Rotterdamse haven. De nadruk ligt op specialistische zuig-, graaf- en blaaswerkzaamheden. Daarnaast is A. de Reus actief op het gebied van bodemsanering, betonwerkzaamheden, de aanleg van tankterpen en tankputten, bouwrijp maken van terreinen en kabelwerken voor klanten in de petrochemische industrie, op- en overslagbedrijven, logistiek en energie

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie