avondklok
| 08:35 | Arjan Olsthoorn

Transport uitgezonderd van avondklok: verklaring verplicht

Werknemers in de transportsector zijn uitgezonderd van de avondklok die vanavond (zaterdag 23 januari) ingaat. Dat maakte het kabinet bekend.

Als de avondklok ingaat moeten medewerkers in de transportsector, zoals chauffeurs, twee verschillende formulieren bij zich hebben, om aan te tonen dat zij voor hun werk buiten zijn tussen 21.00 en 04.30Het is goed om nu al, voordat de maatregel ingaat, te weten dat chauffeurs hiervan uitgezonderd zijn. Ook voor woon-werkverkeer.

Werkgeversverklaring

Medewerkers in de sector transport en logistiek zijn uitgezonderd van de avondklok. Om te bewijzen dat zij tussen 21:00 en 04:30 voor hun werk onderweg zijn, worden werknemers verplicht twee verschillende formulieren bij zich te hebben. Één van die formulieren is een werkgeversverklaring, die ingevuld moet zijn door de werkgever. Deze is niet hetzelfde als de ‘Verklaring van dienstbetrekking’ van de Kiwa. Voor de werkgeversverklaring komt waarschijnlijk ook een digitale versie beschikbaar, zodat medewerkers niet een papieren versie bij hun werkgever hoeven op te halen. Zelfstandigen of eigen rijders mogen hun eigen werkgeversverklaring invullen. Het tweede formulier is de ‘Eigen verklaring avondklok’  en moet de medewerker of werknemer zelf invullen.

De formulieren zijn nog niet te downloaden. Om de avondklok te kunnen invoeren moet een meerderheid van de Tweede Kamer instemmen. Dat gebeurt waarschijnlijk vandaag (donderdag). Zodra de Tweede Kamer besluit over de invoering van de avondklok, komen de twee formulieren beschikbaar op de website van Rijksoverheid.

avondklok chauffeur
Bron: TLN

11 Reacties
  1. het is de laatste 5 jaar er in de transportsector niet beter opgeworden met al die regeltjes ik ben blij dat ik er vanaf ben en aow hebvroeger was het chauffeusleven een vrij leven tegenwoordig word je overal mee gedwongen het is nu een klotesooi

  2. Voor diegenen die door hun partner naar het werk gebracht worden: ik denk dat jullie dan de vraag niet hier hebben te stellen, maar bij de Rijksoverheid (0800-1351). Zij zouden het moeten weten… En als er maar genoeg bellen met dit praktische probleem, dan komt er hopelijk snel een oplossing 🙂

  3. De avondklok gaat het beroepsgoederenvervoer weer een keer benadelen. Wat dacht je van de avond en nachtdiensten, geen koffie of andere versnaperingen na 21.00 uur te verkrijgen. Pomp houders mogen na deze tijd alleen nog maar brandstof verkopen en afrekenen. Bedank Nederlandse regering.

    Stel de beperkingen eens overdag in, dan maar kijken of de Nederlandse bevolking het ook nog leuk vinden.

  4. ik denk dat als je een print maakt en dat aan degene laat zien die je controleert, dat die dat best snapt , begin in ieder geval met goedenavond ipv gelijk te vragen of hij niks beters te doen heeft

  5. En hoe zit dat met mijn vrouw? Ik ben internationaal chauffeur en wordt iedere maandag om half vier door mijn vrouw naar de zaak gebracht en vrijdagavond weer opgehaald omdat we maar 1 auto hebben. En ik ga echt niet omdat Rutte dat wil zondag al in de wagen liggen

  6. Het goederenvervoer moet vrijblijven in Europa heeft men beslist.
    Staat men er dan ook bij stil welke bureaucratische papiermolen men aan het creëren voor elk land apart?
    Nog niet te spreken over de klucht van het testen.
    Ik rijd vaak op UK, die verplichte test is één groot circus

  7. Voor de partner zal er wel niet over zijn nagedacht omdat ze geen idee hebben wat er nog meer bij komt kijken Hoop dat verenigingen en vakbond deze kwestie oppakt en op tafel legt. Beter ervoor duidelijkheid dan achteraf hoop gedoe en onnodige boetes en verhitte discussies

  8. Hoe zit het dan met partner die je naar je truck brengt en weer naar huis moet, met de luxeauto omdat ze die nodig heeft voor haar werk? Ik als chauffeur heb dan wel een verklaring maar zij niet.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie