Tolheffing Blankenburgtunnel zorgt voor vragen
| 14:50 | Truckstar Redactie

TLN en EVO: geen tol voor Blankenbergtunnel

Tunnel nog steeds beste optie NWO na extra onderzoek.

Transport en Logistiek Nederland en verladersorganisatie EVO zijn blij met de uitkomsten van het extra onderzoek van het ministerie van Infrastructuur en Milieu naar de Nieuwe Westelijke Oververbinding (NWO) bij Rotterdam. Uit dit onderzoek komt naar voren dat de Blankenburgtunnel de beste optie is tegen de laagst mogelijke kosten.

Volgens TLN en EVO moet nu eindelijk de tijd van praten voorbij zijn, nu is vastgesteld welke variant als beste uit de bus komt. Voor de belangenorganisaties is het echter onacceptabel dat de aanleg van de tunnel eventueel samengaat met tolbetalingen voor vrachtwagens.

Vlak voor de zomer heeft de Tweede Kamer minister Schultz van Haegen verzoch om een extra onderzoek te doen naar de verschillende varianten voor een extra oeververbinding bij Rotterdam. Gisteren is dit onderzoek gepresenteerd. ‘De resultaten spreken voor zich’, menen de vervoerdersen verladers. Nog steeds komt de Blankenburgtunnel als beste uit de bus. Uit eerdere onderzoeken bleek al dat de Blankenburgtunnel als beste de files in de regio aanpakt en ook nog eens tegen de laagst mogelijke kosten. Daarnaast wordt er volgens TLN en EVO goed gekeken naar een duurzame inpassing met zo min mogelijk overlast voor natuur en omwonenden.

TLN en Evo maken zich echter zorgen dat de aanleg van de Blankenburgtunnel gepaard gaat met de invoering van een tolheffing alleen voor vrachtauto’s. Op deze manier wil de minister extra inkomsten voor de aanleg genereren. Volgens TLN en EVO is dit discriminatie: “Het is of tol voor iedereen of voor niemand.” Bovendien vrezen TLN en EVO dat in navolging van de Blankenbergtunnel, straks ook andere nieuw aan te leggen infrastructuur wordt gefinancieerd met tol voor alleen vrachtauto’s. 

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie